Fińskie firmy planują budowę mostu do Sztokholmu

Fińskie firmy chcą rozpocząć proces budowy 170-kilometrowego połączenia ze Szwecją.

W ubiegłym roku Finlandia podjęła pierwsze kroki w celu budowy tak zwanego „mostu Kvarken” między Vaasa i Umeå – mostu planowanego jako pięciokrotnie większy niż most Öresund.

- Reklama -

Teraz proponowany jest kolejny most. Tym razem plany dotyczą stałego połączenia między Turku a Sztokholmem.

  • „To niewyobrażalnie duży projekt, który w zasadzie nie został w ogóle przeanalizowany. Dlatego proponujemy przeprowadzenie badania w ramach strategii” – powiedział dla Svenska Yle Jyri Häkämies, dyrektor generalny Konfederacji Przemysłu Fińskiego.

Realistyczna propozycja

Propozycja pojawia się po tym, jak handel z Rosją załamał się w wyniku wojny w Ukrainie. Handel z Zachodem jest również uważany za zagrożony.

Most z Turku do Sztokholmu jest zatem całkowicie realistyczny, powiedział Jyri Häkämies. – Most między Szwecją a Danią był również radykalną propozycją na początku, ale teraz widać tylko pozytywne efekty.

- Reklama -

Mógłby zastąpić promy

Planowanie jest obecnie na bardzo wczesnym etapie i kwestia ta wymaga szczegółowej analizy. Przykładowo, nie oszacowano jeszcze, ile ten ogromny projekt będzie kosztował ani kto za niego zapłaci.

- Reklama -

Raport Destia, największej fińskiej firmy infrastrukturalnej, podkreśla, że rząd powinien jak najszybciej rozpocząć badania w tej sprawie. Stwierdzono w nim również, że połączenie mogłoby być kombinacją tuneli i mostów kolejowych, co oznacza, że pociąg mógłby zastąpić prom. Propozycja włączenia autostrady do połączenia pozostaje otwarta.

Most Kvarken może zostać ukończony w 2040 roku

Trwają już badania nad 80-kilometrowym tunelem kolejowym między Helsinkami a Tallinem.

Fiński rząd ogłosił już, że bada możliwość budowy mostu Kvarken. Według Joakima Stranda, fińskiego ministra ds. europejskich i kontroli własności, mógłby on zostać ukończony w 2040 roku.

Szwedzki premier Ulf Kristersson nie potwierdził ani nie zaprzeczył szwedzkiemu zielonemu światłu dla mostu między Vaasa i Umeå, ale powiedział, że generalnie jest zwolennikiem „dużych, przyszłościowych projektów infrastrukturalnych”. – Nie jest to coś, co robi się w mgnieniu oka. Ale jest to jedna z wielu rzeczy, które podkreśla członkostwo w NATO – powiedział Kristersson w zeszłym roku.

Udostępnij
Brak komentarzy

Dodaj komentarz