Dobra wiadomość dla łowców okazji online, w niektórych przypadkach  międzynarodowy przewóz rzeczy może stać się tańszy, za sprawą Szwedzkiego systemu pocztowego, który podpisał umowę z jedną z największych stron e-commerce.

Na początku roku firma pocztowa Postnord wprowadziła kontrowersyjną opłatę administracyjną z powodu luk w podatku VAT, co skutkowało droższym kupowaniem dóbr w krajach spoza UE.

Nowa umowa z jedną z największych stron e-commerce Wish oznacza, iż kupujący będzie obciążony podatkiem VAT w punktach zakupu zamiast uiszczać dodatkową opłatę podczas odbioru towaru w Szwecji.

Umowa która weszła w życie w czwartek wieczorem mówi również, że klienci będą otrzymywać swoje towary znacznie szybciej.

Konsumenci będą obciążeni podatkiem VAT przy zakupie przez daną stronę, z całkowitą kwotą różniącą się w zależności od od ilości i wartości zakupu. Aktualnie Postnord odbywa rozmowy z innymi popularnymi stronami e-commerce, choć na chwilę obecną Wish jest jedyną która zgodziła się na tą transakcję.

Po raz pierwszy w marcu tego roku, firma Postnord wprowadziła opłatę administracyjną wynoszącą 75 koron za listy i paczki spoza UE co miało zagwarantować, że Państwo nie straci na podatku VAT.



Do tego czasu luka oznaczała, że można odbierać towary o wartości mniejszej niż 22 euro z kraju spoza EU bez nakazu płacenia podatku VAT.

Szwedzki rząd podliczył, że w wyniku tego państwowa kasa traci co najmniej pół miliarda koron rocznie, w związku z powyższym w styczniu minister finansów Magdalena Andersson zwołała agencję celną by zaprezentować plan mający na celu rozwiązanie tego problemu.

Po ustaleniu nowej opłaty ilość paczek przychodzących z Chin do Szwecji spadła na początku z 150 000 na dzień , a następnie z początkiem roku na 15 000 dziennie.

Mimo to zmiana ta nie przebiegła zgodnie z zamierzeniami, ponieważ opłata pobierana była w punktach odbioru towarów , przez co wielu klientów zrezygnowało z odbioru paczek o niskiej wartości.

Szukasz kredytu w Szwecji, zobacz przygotowany przez nas pasaż finansowy.

W oparciu o międzynarodową umowę handlową, Postnord  zobowiązany był do ich zwrotu do kraju pochodzenia, co wiązało się z wysokimi kosztami.

Poszczególne osoby mieszkające w Szwecji bez szwedzkiego numeru identyfikacyjnego również informowali, że próbowali zapłacić podatek VAT za pomocą systemu internetowego (jednakże rzecznik Postnordu oświadczył, iż klienci bez takiego numeru powinni wypełnić to pole za pomocą wielu zer).

To dopiero pierwsze poczynania w tym kierunku, na chwilę obecną prowadzimy rozmowy z innymi dystrybutorami  międzynarodowymi i mamy nadzieję, że będą zainteresowani takim rozwiązaniem – powiedział Peter Hesslin kierownik działu technicznego.

Jak dodaje Hesslin umożliwiłoby to również rozwój handlu elektronicznego i dało możliwość   zakupu przy znacznie niższych kosztach większej grupie konsumentów.