Terminal autobusowy Slussen będzie kosztował pół miliarda więcej niż oczekiwano

Planowany terminal autobusowy w Slussen, jednym z kluczowych węzłów transportowych Sztokholmu, okazuje się być projektem znacznie bardziej kosztownym i problematycznym, niż początkowo zakładano. Koszty budowy wzrosły o kolejne 657 milionów koron szwedzkich, co oznacza, że całkowity budżet inwestycji może przekroczyć 6,4 miliarda koron. Dodatkowo, harmonogram projektu może ponownie ulec zmianie.

Historia opóźnień i wzrostu kosztów

Terminal autobusowy w Slussen, planowany jako nowoczesna infrastruktura wbudowana w Katarinaberget, miał pierwotnie zostać ukończony w 2023 roku. Jednak prace nad projektem napotkały liczne problemy, co doprowadziło do wielokrotnego przesuwania terminów i zwielokrotnienia kosztów.

- Reklama -

Pierwotnie zakładany budżet wynosił 1,4 miliarda SEK, jednak do lutego tego roku koszty wzrosły do ponad 5,8 miliarda SEK. Teraz planowane jest dalsze podniesienie ram inwestycyjnych o 657 milionów SEK. Według SL (Stockholms Länstrafik), powodem dodatkowych kosztów są m.in. problemy z przedostawaniem się wody oraz skomplikowane warunki budowlane.

Znaczenie projektu dla regionu

Terminal w Katarinaberget jest kluczowym elementem szerszego projektu przebudowy Slussen, mającego na celu poprawę funkcjonowania transportu publicznego w regionie. Po ukończeniu terminal ma obsługiwać pasażerów z Nacka i Värmdö oraz umożliwić przedłużenie Saltsjöbanan do Slussen.

Tymczasem, z powodu opóźnień, podróżni korzystają z pływającego terminalu, co oznacza dłuższe dojście do stacji Slussen. Jak podkreśla Andreas Strömberg, rzecznik prasowy SL, projekt zaszedł już tak daleko, że jego anulowanie nie wchodzi w grę.

- Reklama -
  • „Terminal musi zostać ukończony, aby cały projekt Slussen mógł zostać zakończony. Jest to niezbędne dla sprawnego funkcjonowania transportu publicznego w regionie” – pisze Strömberg.

Skomplikowane warunki budowlane

Jednym z głównych wyzwań są problemy z wodą przedostającą się do terenu budowy. Mimo tych trudności miasto Sztokholm i Region Sztokholm współpracują nad dopracowaniem harmonogramu i rozwiązaniem problemów technicznych.

  • „Nie możemy podać dokładnej daty otwarcia terminalu, ponieważ zależy ona od ukończenia prac przez miasto. Planujemy wspólnie doprowadzić projekt do końca tak szybko, jak to możliwe” – informuje Strömberg.

Potrzeba dodatkowych zasobów

W celu kontynuacji prac nad terminalem konieczne jest zwiększenie ram inwestycyjnych. Zgodnie z komunikatem SL, środki te będą pochodziły z istniejących zasobów i nie wpłyną na wzrost podatków. Zarząd Transportu przewiduje skrócenie harmonogramu testów terminalu po jego przekazaniu do eksploatacji, co ma zminimalizować dalsze opóźnienia.

- Reklama -

Perspektywy na przyszłość

Obecnie celem jest otwarcie terminalu jesienią 2025 roku, choć istnieje ryzyko dalszych opóźnień. SL planuje dostosować swoje działania, aby zminimalizować wpływ opóźnień na pasażerów.

Projekt terminalu autobusowego w Slussen pozostaje jednym z najważniejszych przedsięwzięć infrastrukturalnych w regionie, a jego ukończenie będzie miało kluczowe znaczenie dla poprawy transportu publicznego w Sztokholmie i okolicach.

Udostępnij
Brak komentarzy

Dodaj komentarz