Telia wprowadza nową ochronę przed oszustwami telefonicznymi, w szczególności przed tzw. połączeniami wangiri i spoofingiem. Oszuści, dzwoniąc do klientów Telia z zagranicy, usłyszą komunikat w języku angielskim: „Twój numer został oznaczony jako podejrzany i obecnie jesteś obciążany opłatą za to połączenie”. Nowością jest to, że Telia będzie obciążać oszustów kosztami tych połączeń.
„Włączamy IVR [Interactive Voice Response – interaktywny system głosowy], w którym oszuści otrzymują wiadomość, że zostali wykryci. To pozwala nam dodać opłatę za połączenie i obciążyć ich kosztami rozmowy,” mówi Amanda Landqvist, odpowiedzialna za zapobieganie oszustwom w Telii. „Teraz nasza kolej na obciążanie oszustów, gdy próbują oszukać naszych klientów.”
Czym są połączenia Wangiri i Spoofing?
- Wangiri: (z japońskiego: „jeden sygnał i rozłączenie”) – krótkie, nieodebrane połączenia z zagranicznych numerów. Celem jest skłonienie ofiary do oddzwonienia na ten numer, co generuje wysokie opłaty, z których zysk czerpią oszuści.
- Spoofing: Dzwoniący manipuluje swoim numerem telefonu, tak aby wydawał się pochodzić z wiarygodnego źródła, np. ze szwedzkiego banku.
Ostrzeżenie dla klientów i skala problemu
Oprócz automatycznej odpowiedzi dla oszustów, Telia wprowadza również wiadomość ostrzegawczą dla klientów, którzy oddzwaniają na nieodebrane połączenia z podejrzanych numerów.
W ubiegłym roku sama Telia zablokowała 37 milionów połączeń wangiri. Teraz oszuści będą musieli za nie zapłacić. Pieniądze uzyskane z tych opłat zostaną przekazane na rzecz Centrum Wsparcia Ofiar. Trudno na razie oszacować, jaka to będzie kwota. „Może to być od kilku groszy do kilku koron za połączenie,” mówi Amanda Landqvist. „Mamy nadzieję, że będzie to miało efekt odstraszający, tak aby przestali niepokoić naszych klientów tego typu połączeniami.”
Jak uniknąć oszustwa telefonicznego (porady):
- Nie oddzwaniaj na nieznane numery międzynarodowe.
- Nigdy nie podawaj haseł, danych bankowych ani innych danych osobowych przez telefon, chyba że masz absolutną pewność, z kim rozmawiasz.
- Blokuj podejrzane numery telefonów.
- Jeśli masz wątpliwości – rozłącz się.