Szwedzka Agencja Transportu (Trafikverket) zapowiada redukcję dopuszczalnej prędkości na około 50 drogach w całym kraju. Ma to na celu zmniejszenie ilości wypadków drogowych.
Maksymalna prędkość z jaką będą mogły się poruszać pojazdy spadnie z 90 do 80 km/h, ma to być alternatywą dla poszerzania dróg i rozdzielania kierunków ruchu barierami ochronnymi (takie drogi są w Szwecji nazywane drogami bezkolizyjnymi).
„Ostatecznym celem jest, aby wszystkie drogi z limitem wyższym od 80 km/h były drogami bezkolizyjnymi,” powiedział agencji TT pracownik Trafikverket Mikael Klingstedt.
Zmiany na drogach rozpoczną się w październiku i grudniu, łącznie mają objąć około 600 kilometrów tras w całym kraju.
Do roku 2025 planowane są zmiany na 4,000 kilometrów dróg, które obecnie mają dopuszczalną prędkość 90 km/h. Jest to część prac Trafikverket nad zmniejszeniem liczby groźnych i śmiertelnych wypadków na szwedzkich drogach.
Według Narodowej Agencji Transportu (Transportstyrelsen) w 2015 roku na zginęło na drogach w Szwecji 260 osób. W tym samym roku w Wielkiej Brytanii były 1,732 ofiary śmiertelne a w USA 38,300.
Jednak nie wszyscy są przekonani, że zmiana dopuszczalnej prędkości jest dobrym sposobem na zmniejszenie liczby ofiar na szwedzkich drogach.
„Mniejsza liczba zabitych to cel z którym trudno dyskutować. Jednak nie zawsze rozwiązaniem musi być zmniejszanie dopuszczalnej prędkości,” mówi Mikael Högskoog, rzecznik organizacji zrzeszającej posiadaczy samochodów Motormännen.
„Powinniśmy raczej pomyśleć o budowaniu bezpieczniejszych dróg, na przykład w systemie 2+1 (naprzemienny trzeci pas).”
Trafikverket uważa, że proponowane zmiany są najlepszym sposobem osiągnięcia postawionego celu. Drogi, które mają zostać przebudowane to głównie te z największym natężeniem ruchu samochodów.
„Nikt nie byłby szczęśliwszy od nas, jeśli udałoby się zbudować więcej dróg bezkolizyjnych. Jednak, aby osiągnąć ambitny cel naszych prac nad bezpieczeństwem, musimy zmniejszyć dopuszczalny limit na wielu drogach,” uważa Klingstedt z Trafikverket.
Według szacunków Trafikverket, zmniejszenie prędkości powinno mieć znaczący wpływ na statystykę wypadków. Wykonane przez nich obliczenia pokazują, że liczba zabitych może się zmniejszać o 7 osób co roku aż do roku 2025, będzie także mniej o 30 osób, które odniosą ciężkie obrażenia.