John Hassler, rządowy badacz klimatu, w wywiadzie dla gazety Dagens Nyheter podważył sens celów klimatycznych dla transportu krajowego. Zdaniem eksperta, nie ma konkretnych powodów klimatycznych, które uzasadniałyby utrzymanie tych celów. Jego wypowiedź może wywołać szeroką debatę na temat strategii klimatycznej kraju w obszarze transportu.
John Hassler, ekonomista i badacz klimatu, podważa sens celów emisyjnych dla transportu krajowego w Szwecji. W obecnej polityce rządu zakłada się redukcję emisji z transportu krajowego o 70% do 2030 roku w porównaniu z rokiem 2010. Jednak według Hasslera, ten cel jest źle zaprojektowany i nie wpływa znacząco na ogólne emisje kraju.
Szwedzka Agencja Ochrony Środowiska podała, że w 2022 roku transport krajowy odpowiadał za emisję 13,6 mln ton gazów cieplarnianych, podczas gdy przemysł wyemitował 15,3 mln ton. Te dane pokazują, że transport jest jednym z głównych źródeł emisji w kraju.
Hassler argumentuje, że skupienie się na jednym sektorze, jakim jest transport, nie przynosi pożądanych rezultatów dla klimatu. Zamiast tego powinniśmy skupić się na ogólnych emisjach kraju. “Dla klimatu ważne są całkowite emisje. Szwedzka ustawa klimatyczna i wymogi UE pociągają za sobą surowe wymagania dotyczące redukcji całkowitych emisji w Szwecji”, mówi Hassler.
Jego dochodzenie w tej sprawie zostanie zakończone w październiku tego roku, a wyniki mogą wpłynąć na przyszłą politykę klimatyczną kraju.
- Więcej środków na zapobieganie wypadkom śmiertelnym w pracy – rząd Szwecji wprowadza nowe regulacje
- Eksplozja w centrum Malmö – trwająca akcja policyjna
- Najlepiej i najgorzej opłacane zawody w Szwecji
- Greta Thunberg zatrzymana w Kopenhadze podczas protestu przeciwko wojnie w Strefie Gazy
- Szwedzkie sklepy pod presją: Klienci domagają się zmian w systemach kolejkowych