Stolica Norwegii, Oslo, doświadcza bezprecedensowego chaosu w transporcie publicznym z powodu problemów z nową flotą autobusów elektrycznych, które nie radzą sobie z ekstremalnie niskimi temperaturami. Z powodu trudności z ładowaniem w mroźne dni, miasto postanowiło tymczasowo wprowadzić autobusy z silnikami diesla.
W ostatnich dniach doszło do masowych odwołań połączeń autobusowych – w poniedziałek odwołano około 1000 odjazdów, a we wtorek ponad 200. Sytuacja ta spowodowała znaczące zakłócenia w codziennym życiu mieszkańców i osób korzystających z transportu publicznego w Oslo.
Elisabeth Skarsbø Moen, dyrektor ds. komunikacji w Ruter, firmie odpowiedzialnej za transport publiczny w Oslo, skomentowała sytuację w rozmowie z NRK. „Każdy, kto ma samochód elektryczny, wie, że pojemność baterii i ładowanie są wymagające, gdy jest zimno. Te autobusy muszą często przyjeżdżać na ładowanie, co oznacza, że potrzebujemy więcej pracowników,” wyjaśniła.
To pierwsza zima, kiedy Oslo miało niemal w pełni elektryczną flotę autobusów. Miasto miało nadzieję stać się pierwszą stolicą na świecie z zerową emisją spalin z transportu publicznego. Jednakże, obecne problemy z autobusami elektrycznymi stanowią wyzwanie dla tego ambitnego celu.
Aby poradzić sobie z problemem, Ruter wprowadza autobusy z silnikami diesla w dniach, kiedy temperatura jest szczególnie niska. „W tej chwili jesteśmy najbardziej zainteresowani rozwiązywaniem problemów związanych z kolejnym okresem zimowym, który wkrótce nadejdzie,” powiedziała Moen.
Ta sytuacja rzuca światło na wyzwania, jakie wiążą się z transformacją transportu publicznego na bardziej zrównoważone źródła energii, zwłaszcza w krajach, gdzie zimowe warunki mogą być ekstremalne. Oslo stoi teraz przed trudnym zadaniem znalezienia równowagi między ekologicznymi ambicjami a praktycznymi aspektami zapewnienia niezawodnego transportu publicznego dla swoich mieszkańców.
- Nowe przepisy UE mogą utrudnić walkę z praniem pieniędzy – ostrzeżenie szwedzkiego Urzędu ds. Konkurencji
- Szwedzki rząd bada: czy prywatne firmy mogą budować drogi i koleje szybciej i taniej niż Trafikverket?
- Szybki internet Starlink w samolotach Air France i SAS. Rewolucja na pokładzie już w 2025 roku
- Göteborg rozważa budowę metra. Po wypadku tramwaju wraca dyskusja o nowym systemie transportu
- Nowa karta rekreacyjna dla dzieci w Szwecji. Nawet 2000 koron rocznie bez paragonów i formalności