Właściciele samochodów w Szwecji mogą stanąć przed poważnym wyzwaniem w 2025 roku, kiedy to planowane wyłączenie sieci 2G i 3G może uniemożliwić użytkowanie wielu pojazdów. Ostrzeżenie, wydane przez Riksförbundet M Sverige, podkreśla, że systemy bezpieczeństwa, takie jak przycisk eCall do połączeń alarmowych, mogą przestać działać w związku z przejściem na 4G, co ostatecznie może skutkować zakazem prowadzenia pojazdów.
System eCall, który jest obowiązkowy w nowych samochodach od 31 marca 2018 roku, automatycznie wysyła sygnał SOS do służb ratunkowych w przypadku poważnego wypadku. Jego działanie oparte jest na sieciach komórkowych, a wyłączenie starszych technologii może spowodować, że system przestanie funkcjonować w wielu pojazdach. “Jeśli system eCall nie działa, pojazd nie przejdzie przeglądu… Jeśli usterka nie może zostać usunięta, samochód otrzymuje zakaz jazdy,” tłumaczy Carl-Erik Stjernvall, ekspert techniczny w M Sweden.
Od wprowadzenia wymogu posiadania funkcji SOS w Szwecji sprzedano 1,6 miliona samochodów osobowych. Problem może jednak dotyczyć także starszych pojazdów, które nie są kompatybilne z nowszymi sieciami 4G lub nie mają technologii umożliwiającej komunikację przez nie. Produkcenci samochodów pracują nad rozwiązaniami technicznymi, jednak nie wszystkie marki planują aktualizacje.
M Sverige podkreśla, że indywidualni właściciele samochodów nie powinni ponosić konsekwencji zmian technologicznych i wzywa Szwedzką Agencję Transportu do działania. “Vision Zero nie pozwala na nic innego,” dodaje Stjernvall, odwołując się do koncepcji bezpieczeństwa drogowego mającej na celu eliminację ofiar śmiertelnych i ciężko rannych w wypadkach drogowych.
Zmiany w Szwecji następują cztery lata wcześniej niż w reszcie Unii Europejskiej, co stawia szwedzkich kierowców w szczególnie trudnej sytuacji. Stowarzyszenie zachęca właścicieli do kontaktu z producentami w celu ustalenia, czy ich pojazdy są dotknięte problemem i jakie działania mogą podjąć, aby uniknąć zakazu prowadzenia pojazdów.
To wyzwanie nie tylko dla kierowców, ale również dla branży motoryzacyjnej, która musi dostosować się do szybkiego rozwoju technologicznego i zapewnić, że nowe rozwiązania nie wykluczają użytkowników z korzystania z ich pojazdów.
- Nowe zasady dla właścicieli paneli słonecznych w Szwecji – koszty mogą wzrosnąć
- Coraz więcej osób w Szwecji traci prawo jazdy z nieoczekiwanych powodów
- Plantagen w kryzysie: Zamknięcia sklepów i upadłość fińskiego oddziału
- Wirus Marburg uznany za chorobę społecznie niebezpieczną w Szwecji
- Wirus Marburg: Jak się rozprzestrzenia i jakie niesie zagrożenia?