Metro w Kopenhadze, od swojego historycznego otwarcia w 2002 roku, kiedy to ówczesna królowa Małgorzata i książę Henrik odbyli pierwszą podróż, stało się nie tylko symbolem nowoczesności miasta, ale i sercem jego transportu publicznego. Z najnowszych danych wynika, że w 2022 roku pociągami bez maszynisty podróżowało ponad 100 milionów pasażerów, sumując łącznie ponad miliard pasażerów od momentu uruchomienia systemu.
Metro w Kopenhadze przeszło imponującą transformację, rozwijając się o kolejne linie i stacje. Jak podaje gazeta Berlingske, na podstawie informacji od ministra transportu Thomasa Danielsena, całkowity koszt budowy metra do 2023 roku wyniósł aż 48 miliardów koron duńskich (~28 mld zł). Inwestycje te zaowocowały otwarciem linii M1/M2 w latach 2002-2007, Cityringen M3 w 2019 roku oraz trasy M4 do Nordhavn w 2020 roku, a w 2024 roku planowane jest otwarcie przedłużenia M4 do Sydhavn.
Mimo znaczących kosztów budowy, które wyniosły kolejno 12,5 mld koron duńskich dla linii M1/M2, 25,3 mld koron dla Cityringen M3 i 2,7 mld koron dla trasy M4 do Nordhavn, metro cieszy się ogromną popularnością wśród mieszkańców i turystów. Zyski z opłat za przejazdy od 2002 roku wyniosły 14,6 miliarda koron (~8,5 mln zł), co pokazuje, że metro jest nie tylko ważną częścią infrastruktury miasta, ale i jego życia ekonomicznego.
Ta imponująca sieć metra, z jej nowoczesnymi pociągami i stacjami, stanowi serce transportu publicznego Kopenhagi. Podróżujący mogą cieszyć się szybką, efektywną i ekologiczną formą przemieszczania się po mieście, co przyczynia się do wysokiej jakości życia w duńskiej stolicy.
- Fińskie samoloty zmuszone do zawrócenia z powodu zakłóceń GPS
- Spadek liczby wypadków na hulajnogach elektrycznych w Szwecji – pierwszy raz w historii
- Prognoza Szwedzkiej Agencji Migracyjnej: Stabilny poziom wniosków o azyl mimo globalnych niepokojów
- Spadek liczby dzieci w wieku szkolnym w Szwecji przypomina trend z XIX wieku
- Upadłość dewelopera Oscar Properties – cios dla szwedzkiego rynku nieruchomości