Zmiany w przepisach dotyczących transportu drogowego mogą wkrótce spowodować pojawienie się na szwedzkich drogach wyjątkowo długich ciężarówek, z maksymalnym limitem zwiększonym o niemal dziesięć metrów. Branża transportowa spodziewa się, że te zmiany przyniosą korzyści w postaci wyższej rentowności oraz redukcji emisji szkodliwych substancji do atmosfery. „W kontekście europejskim, Szwecja wraz z Finlandią posiada obecnie najdłuższe ciężarówki” – podkreśla Marcus Dahlsten, dyrektor generalny Transportföretagen.
Dłuższe ciężarówki na szwedzkich drogach: Korzyści dla środowiska i gospodarki
Nowe przepisy wprowadzone od końca sierpnia pozwolą przewoźnikom na eksploatację ciężarówek o długości aż 34,5 metra, w porównaniu z poprzednim limitem 25,25 metra. Decyzja ta, entuzjastycznie przyjęta przez branżę transportową i organizację pracodawców Transportföretagen, przyniesie szereg korzyści. „Dłuższe ciężarówki umożliwiają przewóz większej ilości towarów, co skutkuje zmniejszeniem emisji gazów cieplarnianych na jednostkę odległości oraz zwiększeniem rentowności firm transportowych.
Dodatkowo, w obliczu braku kierowców w branży, taki krok może przyczynić się do zwiększenia dostępności wykwalifikowanej siły roboczej” – komentuje Marcus Dahlsten, dyrektor generalny Transportföretagen. Szwedzki Urząd Transportu szacuje, że dzięki tej zmianie emisje z ciężarówek mogą spaść o 4-6%, co dodatkowo przyczyni się do wzmocnienia konkurencyjności szwedzkiego biznesu.
Dłuższe ciężarówki na szwedzkich drogach: Wpływ na gminy i bezpieczeństwo
Nowe przepisy dotyczące długości ciężarówek wpłyną na funkcjonowanie około 160 z 290 gmin w Szwecji. Ciężarówki będą miały prawo poruszać się jedynie po drogach zatwierdzonych przez Szwedzką Administrację Transportu. Propozycja dotycząca dróg państwowych jest obecnie w fazie konsultacji, a jej ostateczna wersja ma zostać przedstawiona w najbliższych miesiącach.
Marcus Dahlsten, komentując nowe przepisy, podkreśla, że firmy transportowe są dobrze przygotowane na te zmiany i nie przewiduje większych problemów związanych z promieniem skrętu pojazdów. Co więcej, organizacja nie spodziewa się, aby nowe regulacje miały negatywny wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego. „Nie widzimy powodów do niepokoju w tej kwestii”, dodaje Dahlsten.
Dłuższe ciężarówki w Szwecji: Kwestionowanie bezpieczeństwa i porównanie międzynarodowe
Chociaż nowe przepisy dotyczące długości ciężarówek w Szwecji są postrzegane jako krok naprzód w zakresie efektywności transportu, dwóch naukowców z KTH w Sztokholmie podnosi kwestie bezpieczeństwa. Zwracają uwagę na konieczność przeprowadzenia badań dotyczących wpływu dłuższych pojazdów na bezpieczeństwo innych uczestników ruchu, zwłaszcza tych niechronionych.
Podkreślają również potencjalne ryzyko związane z wyprzedzaniem i staniem w korku. Mimo tych obaw, Szwedzka Administracja Transportu jest optymistycznie nastawiona do wprowadzenia zmian. W kontekście międzynarodowym, Szwecja i Finlandia prowadzą w Europie pod względem długości ciężarówek, podczas gdy Australia i USA dominują na świecie, z „pociągami drogowymi” w Australii osiągającymi nawet 54 metry długości.
Nowe przepisy dotyczące długości ciężarówek w Szwecji: Zmiany od sierpnia, ale realizacja w grudniu
Z dniem 31 sierpnia 2023 r. Szwecja wprowadziła zmiany w przepisach ruchu drogowego, pozwalając ciężarówkom o długości do 34,5 metra poruszać się po krajowych drogach, co stanowi znaczący wzrost o 9,25 metra w porównaniu z poprzednimi regulacjami. Mimo to, kierowcy muszą poczekać do 1 grudnia, zanim pierwsza z tych dłuższych ciężarówek pojawi się na drodze. Powodem jest konieczność zatwierdzenia odpowiednich tras przez Szwedzki Urząd Transportu. Prognozy wskazują, że nowe przepisy dotkną około 160 z 290 gmin w kraju.
- Gwałtowny wzrost czynszów gruntowych zaskakuje właścicieli mieszkań w Szwecji
- Kontrowersje wokół upraw na szwedzkich cmentarzach – burza opinii publicznej
- Lotnisko Bromma w kryzysie – co dalej?
- Szwedzka policja apeluje: Unikaj pozostawania na lewym pasie
- Apteka triumfuje na giełdzie: 90 000 inwestorów i wzrost o 45% w debiucie