Szwedzki Kościół w głosowaniu przyjął nowe kontrowersyjne zalecenia według, których męskie określenia ‘Pan’ i ‘On’ zostaną zastąpione bardziej otwartymi określeniami.
W czwartek pomimo ostrej krytyki wielu organizacji, między innymi Szwedzkiej Akademii Królewskiej, kościół zdecydowaną większością poparł nową instrukcję.
Kościelny podręcznik ostatni raz był aktualizowany w 1986 roku. Dokładnie opisuje on, jak powinny wyglądać nabożeństwa, chrzty, śluby i pogrzeby, ich język, liturgia, teologia oraz muzyka.
Według lokalnych mediów, wielu pastorów ma liczne zastrzeżenia do nowych zasad, między innymi do języka, którego zmiany mają uczynić kościół ‘bardziej otwartym’.
Zmiany dotyczą między innymi tego, aby duchowni używali w stosunku do Boga określeń neutralnych płciowo, bez ‘niepotrzebnego’ używania męskich określeń takich jak ‘On’ czy ‘Pan’.
Bóg w niektórych modlitwach ma być od teraz określany również jako ‘Matka’ a nie tylko ‘Ojciec’. Na przykład:
„Boże, Święta Trójco, Ojcze i Matko, Synu-Siostro i Bracie oraz Święta Opatrzności i Stwórco, prowadź nas do Swojego bogactwa, mądrości i wiedzy.”
Sofia Camnerin, zastępca przewodniczącego Szwedzkiego Kościoła Ekumenicznego broni nowego ‘otwartego języka’ stwierdzając, że jego potrzeba ‘opiera się na świadomości różnego rodzaju dyskryminacji i nierówności w naszym społeczeństwie.”
„Określania Boga jako ‘Pana’ konsoliduje hierarchię [płciową] oraz podporządkowanie kobiet w zachodnim kontekście feministycznym,” napisała Camnerin na blogu.
„Teologowie wyzwolenia wraz z teologami feministycznymi i postkolonialnymi odgrywają kluczową rolę w poznawaniu w jaki sposób legitymizowanie hierarchii prowadzi do przemocy i podporządkowania.”
Jednak pastor Helena Edlund, która oskarżyła kościół o prezentowanie ‘absolutnej niechęci do wysłuchiwania krytyki,’ wyraziła swoje obawy dotyczące nowych wytycznych językowych.
„Ryzykujemy, że nie zauważając drobnych zmian stopniowo, po dłuższym czasie zajdą zmiany, których nigdy byśmy nie zaakceptowali, gdyby przedstawiono nam je od razu,” w powiedziała Edlund w zeszłym roku w wywiadzie udzielonym Världen Idag.
„Na przykład czy możliwe jest, żebyśmy za 5 lat modlili się ‘Nasza Matko, która jesteś w Niebie’ w naszych kościołach? Kilka lat temu wydawałoby się to niemożliwością, jednak nowe zasady czynią taką zmianę możliwą.
Przemawiając po głosowaniu w sprawie nowych wytycznych Mikael Löwegren, członek komisji kościelnej w Ljungby, w regionie Småland, powiedziała, że ta decyzja oznacza, iż Szwedzki Kościół ‘przestał istnieć jako jednolita wspólnota duchowa.’