Popularne niegdyś hybrydy plug-in (PHEV) w Danii stają się gatunkiem na wymarciu. Sprzedaż aut, które można ładować z gniazdka, ale mają też silnik spalinowy, drastycznie spadła. W 2025 roku mają stanowić mniej niż 3% sprzedaży nowych samochodów. Teraz nowe przepisy UE mogą zadać im ostateczny cios na duńskim rynku.
Nowe Unijne Pomiary Zużycia Paliwa: Co się Zmieni?
Najpóźniej do końca roku (2025) wszystkie modele hybryd plug-in muszą przejść nowy, bardziej rygorystyczny pomiar oficjalnego zużycia paliwa. Oczekuje się, że wynik będzie niemal dwukrotnie wyższy niż dotychczas, co oznacza znacznie wyższą oficjalną emisję CO2.
Przekroczony Limit = Ogromny Podatek w Danii
Kluczowy dla duńskich przepisów jest limit 50 gramów CO2 na kilometr. Wiele hybryd plug-in, po nowych pomiarach, przekroczy tę granicę, tracąc prawo do łagodniejszego opodatkowania. Skutek? Drastyczny wzrost podatków:
- Nawet najtańsze modele zdrożeją o około 100 000 DKK.
- Droższe modele mogą podrożeć o 200 000 DKK lub więcej.
FDM Popiera Zmiany, Krytykuje Duńskie Podatki
Co ciekawe, Duński Związek Motorowy (FDM) z zadowoleniem przyjmuje nową, bardziej realistyczną metodę pomiaru, mimo że uderzy ona w hybrydy plug-in.
“Celem przejścia na hybrydy plug-in i samochody elektryczne jest zmniejszenie wpływu na klimat. Dlatego ważne jest, aby właściwości środowiskowe i klimatyczne samochodów były mierzone w uczciwy sposób” – mówi Torben Lund Kudsk, szef polityki w FDM.
Jednocześnie FDM podkreśla, że sytuacja z hybrydami plug-in obnaża wady duńskiego systemu podatkowego.
“Samochody [PHEV] mogą być używane w bardzo ekologiczny sposób, jeśli są zasilane głównie energią elektryczną (…), ale podatek rejestracyjny surowo karze tę technologię” – dodaje Kudsk.
Co Dalej z Podatkami od Samochodów w Danii?
FDM od dawna apeluje o zniesienie podatku rejestracyjnego opartego na wartości pojazdu. Zamiast tego proponuje opodatkowanie oparte na kryteriach technicznych, takich jak zużycie energii, masa własna czy rozmiar akumulatora, potencjalnie uzupełnione opłatami za przejechane kilometry w niektórych obszarach.
Rynek Już Reaguje
Perspektywa gigantycznych podwyżek podatków już skłoniła niektórych importerów w Danii do wycofania hybryd plug-in z oferty lub wstrzymania sprzedaży posiadanych zapasów. Wygląda na to, że Duńczycy, zachęceni rosnącym zasięgiem i infrastrukturą ładowania, coraz częściej wybierają w pełni elektryczne samochody, omijając etap hybryd plug-in.
