Koniec hybryd plug-in w Danii? Nowe przepisy UE podniosą podatki nawet o 200 000 koron!

Nowe przepisy UE = droższe hybrydy plug-in w Danii! Podatki wzrosną nawet o 200 000 DKK. Sprawdź, dlaczego i co to oznacza dla kierowców.

Popularne niegdyś hybrydy plug-in (PHEV) w Danii stają się gatunkiem na wymarciu. Sprzedaż aut, które można ładować z gniazdka, ale mają też silnik spalinowy, drastycznie spadła. W 2025 roku mają stanowić mniej niż 3% sprzedaży nowych samochodów. Teraz nowe przepisy UE mogą zadać im ostateczny cios na duńskim rynku.

Nowe Unijne Pomiary Zużycia Paliwa: Co się Zmieni?

Najpóźniej do końca roku (2025) wszystkie modele hybryd plug-in muszą przejść nowy, bardziej rygorystyczny pomiar oficjalnego zużycia paliwa. Oczekuje się, że wynik będzie niemal dwukrotnie wyższy niż dotychczas, co oznacza znacznie wyższą oficjalną emisję CO2.

- Reklama -

Przekroczony Limit = Ogromny Podatek w Danii

Kluczowy dla duńskich przepisów jest limit 50 gramów CO2 na kilometr. Wiele hybryd plug-in, po nowych pomiarach, przekroczy tę granicę, tracąc prawo do łagodniejszego opodatkowania. Skutek? Drastyczny wzrost podatków:

  • Nawet najtańsze modele zdrożeją o około 100 000 DKK.
  • Droższe modele mogą podrożeć o 200 000 DKK lub więcej.

FDM Popiera Zmiany, Krytykuje Duńskie Podatki

Co ciekawe, Duński Związek Motorowy (FDM) z zadowoleniem przyjmuje nową, bardziej realistyczną metodę pomiaru, mimo że uderzy ona w hybrydy plug-in.

“Celem przejścia na hybrydy plug-in i samochody elektryczne jest zmniejszenie wpływu na klimat. Dlatego ważne jest, aby właściwości środowiskowe i klimatyczne samochodów były mierzone w uczciwy sposób” – mówi Torben Lund Kudsk, szef polityki w FDM.

- Reklama -

Jednocześnie FDM podkreśla, że sytuacja z hybrydami plug-in obnaża wady duńskiego systemu podatkowego.

“Samochody [PHEV] mogą być używane w bardzo ekologiczny sposób, jeśli są zasilane głównie energią elektryczną (…), ale podatek rejestracyjny surowo karze tę technologię” – dodaje Kudsk.

- Reklama -

Co Dalej z Podatkami od Samochodów w Danii?

FDM od dawna apeluje o zniesienie podatku rejestracyjnego opartego na wartości pojazdu. Zamiast tego proponuje opodatkowanie oparte na kryteriach technicznych, takich jak zużycie energii, masa własna czy rozmiar akumulatora, potencjalnie uzupełnione opłatami za przejechane kilometry w niektórych obszarach.

Rynek Już Reaguje

Perspektywa gigantycznych podwyżek podatków już skłoniła niektórych importerów w Danii do wycofania hybryd plug-in z oferty lub wstrzymania sprzedaży posiadanych zapasów. Wygląda na to, że Duńczycy, zachęceni rosnącym zasięgiem i infrastrukturą ładowania, coraz częściej wybierają w pełni elektryczne samochody, omijając etap hybryd plug-in.

Udostępnij