Sieci komórkowe stale się rozwijają, a wycofanie technologii 2G i 3G w najbliższych latach będzie miało wpływ na wiele urządzeń, w tym na samochody. Jednym z kluczowych systemów, których to dotyczy, jest eCall – automatyczne połączenie alarmowe, które w razie wypadku może uratować życie.
Dlaczego 2G i 3G są wycofywane?
Operatorzy sieci decydują się na wyłączenie przestarzałych sieci 2G i 3G, aby zwolnić przepustowość i zasoby dla technologii 4G i 5G. Nowe generacje sieci oferują znacznie wyższe prędkości, większą stabilność oraz lepsze bezpieczeństwo, spełniając współczesne wymagania komunikacyjne.
Jak działa eCall i dlaczego jest ważny?
eCall to system, który automatycznie nawiązuje połączenie z numerem alarmowym 112 w przypadku wypadku. Wysyła on istotne informacje, takie jak:
- Pozycja pojazdu.
- Kierunek jazdy.
- Inne dane, które mogą pomóc służbom ratunkowym w szybkiej reakcji.
To innowacyjne rozwiązanie może znacząco skrócić czas potrzebny na dotarcie pomocy na miejsce wypadku.
Których samochodów dotyczy problem?
System eCall jest obowiązkowy dla wszystkich nowych homologacji typu lekkich pojazdów wprowadzonych od marca 2018 roku. Oznacza to, że samochody wyprodukowane przed tą datą lub z wcześniejszą homologacją typu mogą nie być w niego wyposażone.
Jeśli masz wątpliwości, czy Twój pojazd ma system eCall, skontaktuj się z dealerem lub sprawdź dokumentację pojazdu.
Co stanie się po wyłączeniu 2G i 3G?
Samochody korzystające z systemu eCall działającego na bazie sieci 2G/3G stracą funkcjonalność po wyłączeniu tych technologii. Na przykład, Telia planuje wyłączyć swoją sieć 2G do końca 2027 roku.
Mobility Sweden, organizacja reprezentująca przemysł motoryzacyjny, prowadzi rozmowy z władzami na temat rozwiązań tego problemu, które mogłyby zostać uwzględnione w przyszłych regulacjach.
Czy producenci samochodów muszą modernizować starsze pojazdy?
Nie, obecnie nie ma wymogu, aby producenci samochodów dostosowywali systemy eCall w starszych pojazdach do 4G/5G. Jednak od 2025 roku w UE nie będzie możliwe uzyskanie homologacji typu dla pojazdów z systemem opartym na 2G/3G.
Od 2026 roku wszystkie nowe lekkie pojazdy w Europie będą musiały być wyposażone w system 4G/5G eCall.
Czy jazda bez eCall jest niebezpieczna?
Choć system eCall zwiększa bezpieczeństwo, większość samochodów w Szwecji i innych krajach nie jest w niego wyposażona. Jeśli Twój samochód korzysta z 2G/3G eCall, jego funkcjonalność przestanie działać po wyłączeniu tych sieci. Warto być tego świadomym i uwzględnić to przy podejmowaniu decyzji o modernizacji pojazdu lub wyborze nowego modelu.
