Home WiadomościDania Wysokie zaufanie do cyfrowych rozwiązań publicznych utrzymuje się w Danii

Wysokie zaufanie do cyfrowych rozwiązań publicznych utrzymuje się w Danii

W Danii utrzymuje się wysoki poziom zaufania obywateli do cyfrowych rozwiązań sektora publicznego. Zgodnie z danymi duńskiego urzędu statystycznego, w 2023 roku aż 78 procent obywateli wyraża zaufanie do takich rozwiązań, co jest poziomem zbliżonym do wyników z lat 2021 i 2022.

Szczególnie zadowolona z tego faktu jest Marie Bjerre, minister cyfryzacji. Podkreśla ona, że wysoki poziom zaufania jest kluczowy dla społeczeństwa opartego na dobrobycie, w którym cyfryzacja postępuje bardzo szybko. „Musimy również być w stanie zaufać publicznym rozwiązaniom cyfrowym. Nie może to zniszczyć fundamentalnego zaufania, jakie mamy w społeczeństwie,” mówi Bjerre.

Mimo ogólnego pozytywnego trendu, w grupie osób w wieku 75 lat i starszych zaufanie do publicznych rozwiązań cyfrowych jest nieco niższe – wynosi 67 procent, co jednak stanowi wzrost w porównaniu z 65 procentami w 2021 roku. W związku z tym ministerstwo podjęło specjalne wysiłki, aby wspierać tę grupę w dostępie do cyfrowych usług publicznych.

Marie Bjerre zwraca uwagę na nowe prawo, które ułatwia dostęp do cyfrowych usług dla osób, które zostały zwolnione z obowiązku korzystania z technologii cyfrowych. Wspomina również o inicjatywach mających na celu ułatwienie krewnym pomocy w korzystaniu z cyfrowych usług sektora publicznego.

Minister cyfryzacji podkreśla, że tempo cyfryzacji w sektorze publicznym nie zwolni w nadchodzących latach. „Będziemy digitalizować więcej w naszym społeczeństwie i sektorze publicznym. Sztuczna inteligencja i ogólnie cyfryzacja dają nam jako społeczeństwu ogromne możliwości stworzenia bardziej wydajnego sektora publicznego oraz robienia rzeczy mądrzej i lepiej. Dlatego też staniemy się bardziej cyfrowi. To naturalny rozwój,” mówi Marie Bjerre, wskazując na przyszłe kierunki rozwoju cyfrowego sektora publicznego w Danii.

Przeczytaj również