Różnice między grupami uczniów i szkołami są coraz większe. Obecnie nie wszyscy uczniowie mają takie same szanse na odniesienie sukcesu w szkole. Tak wynika z oceny sytuacji w systemie szkolnictwa przeprowadzonej przez Narodową Agencję Edukacji.
[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”3″ ihc_mb_template=”1″]
Szwedzka Narodowa Agencja Edukacji wyraziła zaniepokojenie rosnącymi różnicami w wynikach edukacyjnych uczniów w kraju. Chociaż ogólna wiedza szwedzkich uczniów jest na wysokim poziomie w skali międzynarodowej, to jednak różnice w osiągnięciach uczniów z różnych środowisk społeczno-ekonomicznych stają się coraz bardziej widoczne.
“Nie wszystkie szkoły są w stanie dostosować się do zróżnicowanych potrzeb uczniów, co prowadzi do sytuacji, w której niektórzy uczniowie nie kończą obowiązkowej edukacji”, powiedział Peter Fredriksson, dyrektor generalny Agencji. Sytuacja ta stanowi wyzwanie zarówno dla indywidualnych uczniów, jak i dla całego społeczeństwa szwedzkiego.
W Szwecji rosną obawy dotyczące jakości edukacji w szkołach podstawowych. Jak wynika z raportu Szwedzkiej Narodowej Agencji Edukacji, co siódmy uczeń kończy edukację podstawową bez kwalifikacji do kontynuowania nauki na poziomie średnim II stopnia.
Kluczowym czynnikiem wpływającym na wyniki uczniów jest poziom wykształcenia ich rodziców oraz jakość edukacji w danej szkole. “Zauważamy, że jakość kształcenia jest nierówna i zależy od miejsca zamieszkania ucznia”, podkreśla Peter Fredriksson.
Dodatkowo, w szkołach o trudniejszej sytuacji społeczno-ekonomicznej często brakuje wykwalifikowanych nauczycieli, a częste rotacje kadrowe na stanowisku dyrektora utrudniają budowanie stabilnych struktur edukacyjnych. Sytuacja ta stawia pod znakiem zapytania przyszłość wielu młodych Szwedów i wskazuje na potrzebę pilnych działań w zakresie edukacji.
Różnice w dostępie do zasobów edukacyjnych w szwedzkich szkołach stają się coraz bardziej widoczne. Jak podkreśla Narodowa Agencja Edukacji, nie wszystkie placówki mają równe możliwości zapewnienia uczniom wysokiej jakości materiałów dydaktycznych czy specjalnych zasobów edukacyjnych.
Równie ważne jest zapewnienie odpowiednich warunków do nauki, takich jak cisza i spokój podczas lekcji. “Kluczowym elementem sukcesu edukacyjnego jest dostęp do wykwalifikowanych nauczycieli, którzy są w stanie zapewnić najwyższy standard nauczania. Niestety, obecnie widzimy duże dysproporcje w tym zakresie między różnymi szkołami”, zauważa Peter Fredriksson. Dyrektor podkreśla również konieczność wczesnego wprowadzania środków wsparcia dla uczniów, zamiast odkładania ich na później lub pomijania w ogóle.
[/ihc-hide-content]- Nowa dopłata do samochodów elektrycznych w Szwecji skierowana do wybranych grup
- Jesienny budżet rządu Szwecji: obniżki podatków i wsparcie dla emerytów
- Największa od pięciu lat operacja przeciwko nadmiernej prędkości w Szwecji
- Możliwy zakaz zagranicznych podróży – oto pełna lista krajów odradzanych przez szwedzkie MSZ
- Szwedzki bank ostrzega: „Bezpośrednie ryzyko” dla Szwecji, jeśli Donald Trump wygra wybory prezydenckie w USA