W kontekście po wyborach jesienią 2022 roku, Szwedzcy Demokraci zobowiązali się do „zmiany paradygmatu” w polityce migracyjnej w Szwecji. Ta obietnica została podkreślona zarówno przez głównego negocjatora Gustava Gellerbrandta, jak i premiera Ulfa Kristerssona. Ich głównym celem jest uporządkowanie Szwecji poprzez ograniczenie imigracji i zwalczanie przestępczości zorganizowanej.
Sekretarz Szwedzkich Demokratów, Richard Jomshof, uważa, że obecne zmiany są niewystarczające. W wywiadzie dla gazety Aftonbladet, Jomshof zaproponował zakaz używania symbolu islamu, półksiężyca, w miejscach publicznych, porównując go do ograniczeń dotyczących swastyki. Jomshof uważa, że symbol ten dla wielu, w tym dla niego, reprezentuje „coś bardzo niebezpiecznego”.
Jomshof przyznaje, że wprowadzenie takiego zakazu w praktyce jest skomplikowane, szczególnie biorąc pod uwagę, że półksiężyc figuruje na flagach wielu krajów muzułmańskich. Jego propozycja wywołuje pytania dotyczące wolności słowa i jak ograniczenie to miałoby zostać zastosowane. Polityk zaznacza, że ta kwestia wymaga dalszej dyskusji.
To nie pierwszy raz, gdy Jomshof wnosi kontrowersyjne propozycje. Dwa lata temu złożył wniosek w szwedzkim parlamencie o zakaz stosowania symboli religijnych i politycznych we władzach publicznych, który uzyskał poparcie parlamentu. Jomshof argumentował, że wszystkie władze powinny być neutralne, a ich odzież wolna od oznaczeń religijnych i politycznych.
Ta najnowsza propozycja Jomshofa wywołuje debatę na temat równowagi między wolnością słowa a bezpieczeństwem publicznym, jak również stawia pytania o miejsce Szwecji w międzynarodowej polityce i relacjach, szczególnie w kontekście jej aspiracji do NATO i stosunków z krajami muzułmańskimi. Decyzje te mogą mieć znaczące konsekwencje zarówno dla wewnętrznej spójności społecznej, jak i międzynarodowego wizerunku Szwecji.
- Nowe przepisy UE mogą utrudnić walkę z praniem pieniędzy – ostrzeżenie szwedzkiego Urzędu ds. Konkurencji
- Szwedzki rząd bada: czy prywatne firmy mogą budować drogi i koleje szybciej i taniej niż Trafikverket?
- Szybki internet Starlink w samolotach Air France i SAS. Rewolucja na pokładzie już w 2025 roku
- Göteborg rozważa budowę metra. Po wypadku tramwaju wraca dyskusja o nowym systemie transportu
- Nowa karta rekreacyjna dla dzieci w Szwecji. Nawet 2000 koron rocznie bez paragonów i formalności