Rząd Szwecji stawia sobie ambitne cele w ramach polityki klimatycznej, które mają zostać osiągnięte do lat 2030-2045, w tym znaczące obniżenie emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 63% w stosunku do poziomów z 1990 roku. Te dążenia są częścią szerszego europejskiego pakietu klimatycznego “Fit for 55”, który zakłada wycofanie paliw kopalnych do 2030 roku i przyspieszenie przejścia na zelektryfikowane formy transportu.
Minister klimatu, Romina Pourmokhtari, w rozmowie z dziennikiem GP podkreśla trzy filary strategii Szwecji w walce z emisją gazów cieplarnianych: przywracanie terenów podmokłych, handel emisjami, oraz przede wszystkim, elektryfikację. Pourmokhtari wskazuje na elektryfikację jako na najważniejszy element tej strategii, podkreślając konieczność zmiany perspektywy na używanie silników spalinowych. “Silnik spalinowy jest nawiasem w historii i każdy musi to zrozumieć,” stwierdza minister, adresując swoje słowa do kierowców pojazdów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi.
Jednocześnie rząd Szwecji planuje zwiększyć produkcję energii elektrycznej, w tym poprzez inwestycje w nową energię jądrową, aby sprostać potrzebom szeroko zakrojonej elektryfikacji społeczeństwa. Choć dokładny czas powstania pierwszych elektrowni jądrowych pozostaje niepewny, zależy to od decyzji i możliwości inwestorów branży.
W ramach przygotowań do elektryfikacji sektora transportu, kilka szwedzkich agencji i organów otrzymało w 2024 roku zadanie “przyspieszenia” tego procesu. Wśród nich, Szwedzka Agencja Transportu będzie ułatwiać certyfikację rozwiązań związanych ze zelektryfikowaną żeglugą, a Transport Analysis opracuje bazę wiedzy na temat skutków elektryfikacji dla różnych aspektów społeczeństwa.
Inspektorat Rynków Energii zbada metodę zarządzania siecią elektryczną na potrzeby elektryfikacji transportu, podczas gdy Szwedzka Agencja Energii skupi się na budowie i rozwoju koordynacji infrastruktury ładowania w całym kraju. Dodatkowo, powiatowe zarządy administracyjne będą promować ekspansję domowego ładowania pojazdów elektrycznych, szczególnie dla mieszkańców bloków.
Inicjatywa ta wskazuje na determinację Szwecji do osiągnięcia celów klimatycznych i przejścia na bardziej zrównoważone formy transportu, stanowiąc jednocześnie wyzwanie dla obywateli i sektora transportowego do adaptacji w obliczu zmieniającej się polityki energetycznej i środowiskowej.
- Nowe zasady dla właścicieli paneli słonecznych w Szwecji – koszty mogą wzrosnąć
- Coraz więcej osób w Szwecji traci prawo jazdy z nieoczekiwanych powodów
- Plantagen w kryzysie: Zamknięcia sklepów i upadłość fińskiego oddziału
- Wirus Marburg uznany za chorobę społecznie niebezpieczną w Szwecji
- Wirus Marburg: Jak się rozprzestrzenia i jakie niesie zagrożenia?