Reklama sieci sklepów Åhléns z dzieckiem o ciemnej skórze i nie do końca jednoznacznej płci przebranym za świętą Łucję spowodowała bardzo ostrą debatę w Internecie.
Zaraz po starcie kampanii w tym tygodniu, rasistowskie i seksistowskie komentarze zaczęły zalewać facebookową stronę sklepów, pytano w nich, dlaczego do reklamy wybrano dziecko o niejasnej płci oraz ciemnym kolorze skóry. Negatywne komentarze szybko spotkały się jednak ze stanowczą reakcją osób broniących wyboru takiego dziecka przez grupę Åhléns.
Hashtag #JagÄrHär (Jestem tutaj) stał się szybko jednym z najpopularniejszych w toczącej się debacie.
„Kiedy się tutaj zjawiliśmy był tu sam hejt,” powiedziała Mina Dennert, która stworzyła ten hashtag i grupę facebookową już wcześniej, właśnie w celu obrony przed takimi atakami nienawiści.
W niedzielę kampania Åhléns otrzymała 200 negatywnych komentarzy, ale zarazem ponad 20,000 polubień.
Pomimo tego, że święta Łucja była młodą katoliczką, która zginęła śmiercią męczeńską w 304 roku w Syrakuzach, to często jest przedstawiana jako stereotypowe wyobrażenie Szwedzkiej kobiety z długimi blond włosami. Nie jest to jednak żadna stała zasada i w ostatnich latach coraz częściej od tego odstępowano.
„Chodzi o rasizm, chodzi o seksizm, chodzi o nienawiść do ludzi,” powiedziała Dennert o nieprzyjaznych komentarzach dodając, że to bardzo dobra okazja do użycia hashtagu #IamHere.