Ponad trzy miliony mieszkańców Szwecji korzystających z inwestycyjnych kont oszczędnościowych (ISK) mogą spodziewać się zwiększenia rocznego podatku po ostatnich zmianach w Szwedzkim Biurze Długu Narodowego. Biuro ustaliło rządową stopę oprocentowania pożyczek na poziomie 2,62 procent, co przekłada się na wzrost rocznego podatku od wartości kont ISK.
ISK pozwala klientom łączyć różne produkty oszczędnościowe, takie jak fundusze, akcje i obligacje, bez płacenia podatku przy sprzedaży lub zmianie tych produktów. Jednak roczny standardowy podatek jest naliczany od całkowitej wartości konta. W ubiegłym roku stawka podatku została podwojona do 0,88 procent, a teraz wzrośnie do 1,09 procent w roku dochodowym 2024. Oznacza to, że roczny standardowy podatek od miliona koron szwedzkich wyniesie 10 900 koron.
To ostatnie podwyżki podatków sprawiają, że stawka ISK jest niemal trzykrotnie wyższa niż w latach 2020-2022, kiedy wynosiła 0,27 procent. Kalle Sundin, badacz z Katalys, wskazuje na „dziwną sytuację” w systemie, gdzie podatek jest niski, gdy gospodarka ma się dobrze, a rośnie, gdy sytuacja ekonomiczna się pogarsza.
Przed ostatnimi wyborami, kilka prawicowych partii obiecywało obniżenie podatku ISK. Propozycja ta jednak nie została zrealizowana, pomimo że partie Tidö zgodziły się zwolnić z podatku pierwsze 300 000 koron szwedzkich na koncie ISK. „Nie sądzę, bym mógł nadać temu priorytet w tej chwili,” powiedział minister pracy Johan Pehrson, komentując brak realizacji obietnicy.
Wzrost podatków od ISK wywołuje debatę o znaczeniu zachęt do oszczędzania w Szwecji, szczególnie w kontekście aktualnych wyzwań gospodarczych.
- Szybsza budowa więzień w Szwecji? Rząd chce złagodzić przepisy
- Szwecja przedłuża kontrole graniczne – rząd obawia się zagrożenia terrorystycznego i przestępczości
- Wyższe wymagania dla przyszłych nauczycieli w Szwecji – czy ocena C z języka szwedzkiego to za dużo?
- Wolność słowa a wychwalanie organizacji terrorystycznych: Kontrowersje w Szwecji
- Szwecja i Brazylia zacieśniają współpracę – wielomiliardowa umowa w sektorze lotniczym