Fiński państwowy monopol alkoholowy Alko rozpoczął pilotażowy program, którego celem jest ograniczenie marnotrawstwa i zmniejszenie wpływu sprzedaży alkoholu na środowisko. Od poniedziałku w trzech sklepach w Tampere testowana jest obniżka cen produktów z krótkim terminem ważności.
Gdzie obowiązują obniżki?
Program prowadzony jest w sklepach:
- Kaleva,
- Turtola,
- Tammela.
Produkty o maksymalnej zawartości alkoholu 8%, których termin ważności zbliża się do końca, są oznaczane specjalnymi naklejkami “-20%”.
Oferta obowiązuje wyłącznie w sklepach stacjonarnych – zakupy online są wyłączone z promocji.
Dlaczego Alko wprowadza takie zmiany?
Według Ari Hyvönena, szefa działu rozwoju kategorii Alko, inicjatywa ma na celu:
- Zmniejszenie marnotrawstwa produktów.
- Redukcję wpływu produkcji alkoholu na środowisko.
Ślad środowiskowy piwa jest ogromny – wyprodukowanie jednego litra piwa pochłania nawet 298 litrów wody.
– Dzięki tej inicjatywie możemy zmniejszyć ilość odpadów o połowę i zaoszczędzić roczny ślad wodny odpowiadający dwóm basenom olimpijskim – tłumaczy Hyvönen.
Dotychczasowe wyprzedaże a nowy model
Do tej pory Alko wyprzedawało jedynie produkty sezonowe (np. piwa świąteczne, glögg), ale teraz wyprzedaże obejmą szerszy asortyment produktów codziennego użytku, o niższej zawartości alkoholu.
Co dalej?
- W maju pilotaż zostanie rozszerzony na kolejne sklepy w Tampere.
- Jeśli projekt okaże się sukcesem, cała sieć 369 sklepów Alko może przyjąć nowy model sprzedaży.
Decyzja o rozszerzeniu programu na całą Finlandię zostanie podjęta jeszcze w maju.
Świadome wybory = lepsze środowisko
Program wpisuje się w szerszy trend:
- Zmniejszenie marnowania żywności i napojów.
- Ochrona zasobów naturalnych, takich jak woda.
- Promowanie bardziej świadomych zakupów wśród konsumentów.
Alko podkreśla, że każdy zakup produktu objętego promocją to realny wkład w ochronę środowiska.
