Od lat ogromna latarnia morska na zachodnim wybrzeżu Bałtyku zapewnia żeglarzom bezpieczną drogę w nocnych ciemnościach. Oprócz imponującej wysokości 67,7 metra, latarnia morska w Świnoujściu jest najwyższą tego typu konstrukcją w Polsce i wyróżnia się nietypowym materiałem budowlanym: cegłą ceramiczną.
Światło z wysokości 65 metrów widać z odległości 27 mil morskich, co jest niesamowitym widokiem, szczególnie w sztormowe noce, gdy fale mocno uderzają. Od lat ten element nawigacyjny stanowi intuicyjny przykład siły konstrukcji i funkcjonalności.
| Temat | Informacje |
|---|---|
| Nazwa | Latarnia morska w Świnoujściu |
| Województwo | Zachodniopomorskie |
| Miasto | Świnoujście, dzielnica Warszów |
| Wysokość wieży | 67,7 m |
| Wysokość światła | 65 m n.p.m. |
| Zasięg światła | biały: 27 Mm, czerwony: 9 Mm |
| Materiał | cegła ceramiczna |
| Rok budowy | 1854 |
| Data uruchomienia | 1 grudnia 1857 |
| Zarządca | Urząd Morski w Szczecinie |
| Rekord | Najwyższa ceglana latarnia świata |
| Link | pl.wikipedia.org/wiki/Latarnia_morska_Świnoujście |
Rekord Guinnessa potwierdził wyjątkowość tej latarni, podnosząc jej rangę wśród konstrukcji morskich. Chociaż w większości najwyższych latarni morskich wykorzystuje się stal, żelbet lub kamień, ten polski cud techniki wyróżnia się nietypowym składem cegły ceramicznej – materiału niezwykle rzadkiego nawet w podobnych konstrukcjach za granicą.
W XIX wieku ogniska rozpalane na wydmach Chorzelina służyły jako pierwsza pomoc nawigacyjna w tym rejonie. Stalową wieżę wzniesiono w 1828 roku, a następnie drewnianą konstrukcję z lustrami. Jednak erę współczesnych oznaczeń nawigacyjnych dla tego odcinka morza zapoczątkował ceglany budynek, ukończony w 1857 roku.
U podstawy wieża jest prosta; powyżej galerii przyjmuje ośmiokątny kształt, a na samym szczycie przekształca się w idealny cylinder. Niemalowana żółtobrązowa cegła podkreśla naturalne walory materiału i stanowi piękne tło dla przyciągającej wzrok architektury morskiej. Obok wieży znajdują się dwa budynki techniczne, które niegdyś były kwaterami latarników, a obecnie są muzeum upamiętniającym ich funkcję i historię żeglugi morskiej.
Widok, który rozciąga się na morze, port, a w pogodne dni aż do niemieckiego wybrzeża i latarni morskiej Peenemünde, jest wart skromnego wysiłku pokonania 308 schodów, aby dotrzeć na szczyt latarni. Pomimo wysiłku, czujesz wyjątkową więź z historią, podobnie jak wspinając się na stary, ale solidny dąb.
Latarnia morska służy obecnie celom turystycznym i edukacyjnym, a jej obecność w mediach – w sesjach zdjęciowych i kampaniach promujących dziedzictwo kulturowe – zwiększyła jej popularność. Magdalena Cielecka, znana aktorka, niedawno stanęła u jej stóp, aby wesprzeć akcję „Polskie Dziedzictwo na Bałtyku”. Latarnia pojawiła się również w teledysku zespołu Sorry Boys, co dodało filmowi głębi i nostalgicznego charakteru.
Nie sposób pominąć kontekstu geopolitycznego. Ze względu na bliskość granicy z Niemcami, budynek ten stał się symbolem harmonijnego współistnienia i wspólnej historii regionu. W czasach, gdy granice i bezpieczeństwo są gorącymi tematami, jest to intrygująca zmiana. W rezultacie latarnia morska w Świnoujściu stanowi łącznik między przeszłością a teraźniejszością.
W obliczu zmian klimatu i wzrostu poziomu morza niezbędne są działania adaptacyjne w celu konserwacji konstrukcji. Aby zagwarantować jej długowieczność, inżynierowie już teraz badają sposoby wzmocnienia fundamentów i przodują w testowaniu środków zapobiegawczych.
Za dostęp zwiedzających i nienaganną konserwację odpowiada Urząd Morski w Szczecinie. Latarnia jest doskonałym przykładem tego, jak tradycja i nowoczesność mogą ze sobą współgrać. Latarnia morska w Świnoujściu nadal stanowi żywe przypomnienie przeszłości i źródło inspiracji dla przyszłych pokoleń, które z jej historii uczą się, że siła tkwi w trwałości i lekkości w świecie, w którym króluje technologia GPS.

