AI-fusk na szwedzkich uczelniach stał się jednym z najpoważniejszych wyzwań ostatnich lat. Od 2023 roku łącznie 770 przypadków oszustw z wykorzystaniem sztucznej inteligencji na uniwersytetach i w szkołach wyższych zakończyło się zawieszeniem studentów, informuje branżowy dziennik „Universitetsläraren”.
Gwałtowny wzrost liczby spraw z AI
Statystyki pokazują wyraźną tendencję wzrostową. W 2024 roku odnotowano 207 przypadków zawieszeń związanych z AI-fuskiem. W bieżącym roku uczelnie zgłosiły już 467 takich spraw, czyli ponad dwukrotnie więcej niż rok wcześniej.
Dane pochodzą z przeglądu 33–35 uczelni wyższych w Szwecji. Chodzi o przypadki, w których studenci zostali przyłapani na niedozwolonym korzystaniu z narzędzi sztucznej inteligencji – na przykład generatywnych modeli językowych – podczas pisania prac, rozwiązywania zadań lub innych form egzaminu.
AI-fusk na szwedzkich uczelniach skutkuje nie tylko zawieszeniami. Od początku 2023 roku przyznano także łącznie 75 ostrzeżeń dla studentów przyłapanych na nieuprawnionym wykorzystywaniu narzędzi AI, bez natychmiastowego zawieszenia w prawach studenta.
Rekordowa liczba zawieszeń na Uniwersytecie Sztokholmskim
Najwięcej zawieszeń związanych z AI-fuskiem odnotowano na Uniwersytecie Sztokholmskim – łącznie 77 przypadków od 2023 roku. Uczelnia wyjaśnia, że częściowo wynika to z jej wielkości: jest największym w kraju ośrodkiem kształcącym na poziomie licencjackim i magisterskim.
Przewodniczący komisji dyscyplinarnej uczelni podkreśla również, że uniwersytet prowadzi aktywne działania informacyjne wobec kadry dydaktycznej. Nauczyciele są szkoleni w zakresie rozpoznawania AI-fusku oraz formułowania jasnych zasad dotyczących tego, co jest dozwolone, a co nie przy korzystaniu z narzędzi sztucznej inteligencji. Zdaniem władz uczelni to połączenie skali i czujności może tłumaczyć wysoki odsetek wykrytych przypadków.
Uczelnie zmieniają egzaminy, by ograniczyć AI-fusk
Z ankiety „Universitetsläraren” wynika, że na 27 z 32 uniwersytetów i szkół wyższych, które odpowiedziały na pytania gazety, doszło do zmian w sposobie egzaminowania. Celem jest ograniczenie przestrzeni do AI-fusku na szwedzkich uczelniach.
Zmiany obejmują między innymi modyfikację zadań egzaminacyjnych, większy nacisk na pracę na miejscu, w sali egzaminacyjnej, oraz doprecyzowanie regulaminów dotyczących korzystania z AI. W niektórych ośrodkach toczą się też szersze dyskusje o tym, jak w konstruktywny sposób włączyć narzędzia AI w proces nauczania, przy jednoczesnym zachowaniu przejrzystości i sprawiedliwości oceny.
