Nowe uzasadnienie dla dziur w kadłubie statku Estonia

Tłem dla nowych badań na miejscu zatonięcia jest film dokumentalny “Estonia – odkrycie, które zmienia wszystko”, który został wyemitowany w zeszłym roku. Dokument pokazał nieznane wcześniej dziury w prawej burcie statku, co doprowadziło do nowych spekulacji na temat przyczyn katastrofy z 1994 roku.

Informacje te skłoniły estońską Komisję Badania Wypadków do rozpoczęcia wstępnej oceny i zwróciła się ona o pomoc do swoich szwedzkich i fińskich odpowiedników.

Celem oceny jest ustalenie, czy nowe informacje dają podstawy do zmiany wniosków zawartych w sprawozdaniu z wypadku z 1997 roku, którego głównym wnioskiem było to, że mocowania i zamki dziobowej osłony statku Estonia były niewymiarowe oraz że statek wywrócił się w wyniku wlania się dużej ilości wody na pokład samochodowy.

- Reklama -

Przedstawione we wtorek ustalenia opierają się na dochodzeniach przeprowadzonych w lipcu, które koncentrowały się na badaniu warunków dna morskiego wokół statku.

Martin Jakobsson, profesor geologii morskiej i geofizyki na Uniwersytecie Sztokholmskim, kierował badaniami, które zostały teraz przedstawione w raporcie. Na konferencji prasowej powiedział, że skała denna wydaje się być wystająca w kilku miejscach, zwłaszcza w środku statku – co mogłoby tłumaczyć dziury na prawej burcie.

“Ona (Estonia) spoczywa na twardej nawierzchni tutaj w środku. Jest zbyt wcześnie, aby wyciągać jakiekolwiek wnioski, czy istnieje jakikolwiek związek z powstawaniem tych dziur”, powiedział Martin Jakobsson podczas konferencji prasowej.

- Reklama -

Jednak według Komisji Badania Wypadków jest jeszcze za wcześnie na wyciąganie jednoznacznych wniosków. Zamiast tego konieczne będzie przeprowadzenie dalszych badań na statku.

W Tallinie obecni będą również przedstawiciele komisji ds. wypadków z Estonii, Szwecji i Finlandii. W imieniu Szwecji obecny będzie Jonas Bäckstrand, przewodniczący dochodzenia i zastępca dyrektora generalnego Szwedzkiej Komisji Badania Wypadków Lotniczych.

- Reklama -

Niektóre wyniki badań przeprowadzonych tego lata zostały już przedstawione. Między innymi już w lipcu potwierdzono, że w pobliżu statku znajdują się skały i twarde podłoże, a nie tylko błoto i sypki piasek, jak głosiła wcześniejsza teoria.

Nowe badania wraku planowane są na wiosnę 2022 roku. Następnie statek zostanie udokumentowany za pomocą metody fotogrametrii, polegającej na złożeniu tysięcy zdjęć wraku w trójwymiarowy model kadłuba.

Udostępnij