Według szwedzkich badań młodzieży w wieku 12-16 lat, dzieci poświęcające zbyt dużo czasu na korzystanie z serwisów społecznościowych mogą mieć zaniżone poczucie własnej wartości.

Badania zostały przeprowadzone przez cztery szwedzkie firmy ubezpieczeniowe. Dziewięć na dziesięć młodych osób uczestniczących w badaniu powiedziało, że serwisy społecznościowe są dla nich ważne. Równocześnie co czwarta dziewczyna powiedziała, że jej poczucie własnej wartości spada wraz z długością korzystania z tych serwisów.

Ankiety były wypełniane przez młodzież poprzez sieć z zachowaniem pełnej anonimowości. W czasie badania zebrano 4,000 takich ankiet. Co trzecia osoba powiedziała, że korzystanie z mediów społecznościowych zajmuje jej co najmniej 3 godziny dziennie. A 14 procent stwierdziło, że jest to nawet ponad 6 godzin dziennie.

Więcej niż połowa (56 procent) ankietowanych dziewcząt oraz ponad jedna trzecia (38 procent) chłopców powiedziała, że ma wrażenie, iż inne osoby mają ciekawsze i weselsze życie od nich. Prawie połowa młodych osób, które odpowiedziały na ankiety stwierdziła, że z powodu porównywania się z innymi nie jest zadowolona ze swojego ciała.

„Nie lubię robienia sobie zdjęć, ponieważ nie lubię swojego wyglądu. Kiedy oglądam bardziej popularne oraz atrakcyjne osoby zamieszczające swoje zdjęcia i widzę dużo pozytywnych komentarzy i lajków, to sprawia, że czuję się za mało atrakcyjna dla znajomych. Nie jest mi z tym uczuciem dobrze,” napisała jedna z 15-letnich dziewczyn.

W poziomie własnej samooceny zaobserwowano dużą różnicę ze względu na płeć: wśród dziewcząt jedna czwarta (23 procent) powiedziała, że ich samoocena spada wskutek długiego korzystania z serwisów społecznościowych. Wśród chłopców takiej odpowiedzi udzieliło tylko 13 procent z nich.

„Szczerze mówiąc wiele razy miałam takie poczucie, że media społecznościowe rządzą moim życiem i chciałabym w ogóle przestać z nich korzystać, jednak nie mam tyle odwagi, gdyż martwię się, co sobie pomyślą znajomi,” napisała pewna 14-latka.

Co trzecia dziewczyna (33 procent) napisała, że to co inni zamieszczają w mediach społecznościowych zasmuciło ją lub obraziło. U chłopców ten odsetek wyniósł 22 procent.