W Szwecji samochody stają się nie tylko starsze, ale również znacznie cięższe, co jest bezpośrednim efektem rosnącej popularności pojazdów elektrycznych. Najnowsze statystyki wskazują na znaczące zmiany w składzie floty samochodowej kraju, z coraz większym udziałem samochodów elektrycznych, które charakteryzują się większą masą w porównaniu do tradycyjnych pojazdów spalinowych.
Wzrost masy i wieku pojazdów
Zgodnie z danymi Traffic Analysis, w 2023 roku aż 76% pojazdów na szwedzkich drogach miało więcej niż pięć lat, co stanowi wzrost w porównaniu z 69% w 2019 roku. Ten trend świadczy o tym, że Szwedzi coraz dłużej utrzymują swoje samochody. Jednocześnie, samochody elektryczne, które stanowią rosnący odsetek nowych rejestracji, przyczyniają się do zwiększenia średniej masy pojazdów. Przeciętny samochód elektryczny waży obecnie prawie dwie tony, podczas gdy przeciętny samochód z silnikiem benzynowym waży nieco ponad 1,4 tony.
Przyczyny zwiększenia masy
Zwiększenie masy samochodów elektrycznych o 27% od 2014 roku, czyli o średnio 431 kilogramów, jest głównie wynikiem wprowadzania na rynek większej liczby modeli SUV z obszerniejszymi i cięższymi zestawami akumulatorów. We Car Owners, źródło analizujące trendy motoryzacyjne, zwraca uwagę na ten aspekt, podkreślając, że ewolucja ta ma zarówno pozytywne, jak i negatywne konsekwencje dla środowiska oraz infrastruktury drogowej.
Analiza średniej masy różnych typów pojazdów
- Samochody elektryczne: 1 999 kg – wzrost o 27% od 2014 roku
- Hybrydy plug-in: 1 982 kg – wzrost o 8%
- Diesle: 1 743 kg – wzrost o 4%
- Samochody na gaz: 1 562 kg – spadek o 5%
- Hybrydy elektryczne: 1 524 kg – spadek o 1%
- Samochody na etanol: 1 477 kg – wzrost o 1%
- Samochody benzynowe: 1 403 kg – bez zmian
Średnia masa wszystkich typów samochodów w 2023 roku wyniosła 1 588 kg, co oznacza wzrost o 7% w porównaniu do poprzednich lat. Ta zmiana świadczy o stopniowej transformacji szwedzkiego parku samochodowego, z coraz większym udziałem pojazdów elektrycznych i hybrydowych, które przyczyniają się do zwiększenia średniej masy pojazdów.
Wpływ na drogową infrastrukturę i środowisko
Rosnąca masa samochodów na szwedzkich drogach może mieć znaczący wpływ na infrastrukturę drogową oraz na środowisko. Większa masa pojazdów elektrycznych i hybrydowych wymaga dostosowania dróg oraz mostów do nowych warunków, a także stawia nowe wyzwania przed projektantami samochodów w kwestii efektywności energetycznej i emisji CO2. Niemniej jednak, przejście na elektryfikację transportu jest kluczowym elementem strategii redukcji emisji szkodliwych gazów cieplarnianych i walki ze zmianą klimatu.
- Nowe zasady dla właścicieli paneli słonecznych w Szwecji – koszty mogą wzrosnąć
- Coraz więcej osób w Szwecji traci prawo jazdy z nieoczekiwanych powodów
- Plantagen w kryzysie: Zamknięcia sklepów i upadłość fińskiego oddziału
- Wirus Marburg uznany za chorobę społecznie niebezpieczną w Szwecji
- Wirus Marburg: Jak się rozprzestrzenia i jakie niesie zagrożenia?