Finlandia podjęła pierwsze kroki w kierunku realizacji ambitnego projektu budowy mostu łączącego jej terytorium ze Szwecją. Znany jako „most Kvarken”, planowana konstrukcja ma połączyć Vaasa w Finlandii z Umeå w Szwecji, stając się jednym z największych przedsięwzięć inżynieryjnych w regionie.
Fińska Agencja Infrastruktury Transportowej zainwestowała już 200 000 euro w studium wykonalności projektu. Tapio Ojanen, zastępca dyrektora agencji, podkreślił znaczenie współpracy z konsultantami w celu zbadania różnych aspektów realizacji mostu.
Wstąpienie Szwecji do NATO dodatkowo wzmacnia argumenty za budową mostu, wskazując na potrzebę zwiększenia liczby szlaków transportowych między oboma krajami. Mikko Heiskanen, szef logistyki i materiałów w Fińskich Siłach Obronnych, podkreśla wagę projektu dla wspólnego bezpieczeństwa i logistyki, szczególnie w kontekście obrony narodowej.
Planowany most Kvarken miałby około ośmiu kilometrów długości, co czyniłoby go pięciokrotnie dłuższym od słynnego mostu Öresund, łączącego Danię ze Szwecją. Koszt budowy szacowany jest na około 50 miliardów koron szwedzkich, przewyższając koszty związane z budową mostu Öresund.
Chociaż projekt cieszy się dużym poparciem w Finlandii, Szwecja podchodzi do niego z pewną rezerwą. Thomas Lamke, szef garnizonu w Centrum Obrony Całkowitej, zwraca uwagę na to, że most może stać się strategicznym celem w przypadku konfliktu. Jednocześnie przyznaje, że członkostwo w NATO może zmienić perspektywę Szwecji na projekt.
Budowa mostu Kvarken byłaby przełomowym momentem dla obu krajów, tworząc trwałe połączenie, które zwiększyłoby integrację regionalną, bezpieczeństwo oraz dostępność logistyczną. Projekt ten ma potencjał, by stać się kluczowym elementem infrastruktury w regionie, pod warunkiem współpracy i wsparcia obu rządów.
- Nowe przepisy UE mogą utrudnić walkę z praniem pieniędzy – ostrzeżenie szwedzkiego Urzędu ds. Konkurencji
- Szwedzki rząd bada: czy prywatne firmy mogą budować drogi i koleje szybciej i taniej niż Trafikverket?
- Szybki internet Starlink w samolotach Air France i SAS. Rewolucja na pokładzie już w 2025 roku
- Göteborg rozważa budowę metra. Po wypadku tramwaju wraca dyskusja o nowym systemie transportu
- Nowa karta rekreacyjna dla dzieci w Szwecji. Nawet 2000 koron rocznie bez paragonów i formalności