A-traktory pojadą 45 km/h! Nowe przepisy UE, ale Szwecja zachowuje wiek 15 lat.

A-traktory w Szwecji pojadą szybciej - do 45 km/h! Nowa dyrektywa UE nie zmieni wieku kierowców (pozostanie 15 lat). Sprawdź szczegóły nadchodzących zmian i stanowisko M Sweden.

Nadchodzą kolejne zmiany w przepisach dotyczących popularnych w Szwecji A-traktorów, często wykorzystywanych jako środek transportu przez młodych ludzi. Nowelizacja wynika z nowej dyrektywy UE w sprawie praw jazdy.

Kluczowe zmiany:

- Reklama -
  1. Wyższa prędkość: Planowane jest podniesienie dopuszczalnej prędkości maksymalnej dla A-traktorów z obecnych 30 km/h do 45 km/h.
    • Kontekst: Limit 30 km/h wprowadzono w sierpniu 2023 roku wraz z innymi zasadami, takimi jak obowiązek zapinania pasów bezpieczeństwa przez wszystkich podróżujących oraz zasada “jedna osoba na jednym miejscu siedzącym”.
  2. Wiek kierowcy bez zmian: Choć nowa dyrektywa UE jako standardowy wiek minimalny do prowadzenia tego typu pojazdów wskazuje 16 lat, Szwecja uzyskała specjalne wyłączenie. Oznacza to, że w Szwecji nadal będzie można prowadzić A-traktor od 15. roku życia.

M Sverige zadowolone ze zmian

Riksförbundet M (największa szwedzka organizacja konsumencka zrzeszająca użytkowników dróg) pozytywnie ocenia nadchodzące regulacje, zwłaszcza podniesienie limitu prędkości. Organizacja aktywnie zabiegała również o utrzymanie granicy wieku 15 lat.

– „Z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, A-traktor jest znacznie bezpieczniejszy niż motorower, którym również można jeździć 45 km/h od 15. roku życia” – mówi Jacob Sidenvall, sekretarz prasowy M Sverige.

- Reklama -

– „A-traktor również powinien móc jeździć 45 km/h, aby zmniejszyć różnicę prędkości wobec innych pojazdów i ograniczyć motywację do nielegalnego manipulowania pojazdami w celu zwiększenia ich prędkości” – dodaje.

M Sverige argumentowało, że utrzymaniu wieku 15 lat powinno towarzyszyć wprowadzenie wyższych wymagań dotyczących szkolenia kierowców oraz standardów bezpieczeństwa pojazdów, aby zminimalizować ryzyko wypadków.

- Reklama -

– „Połączenie utrzymania limitu wieku, podniesienia limitu prędkości i poprawy jakości szkolenia doprowadzi do bezpieczniejszego i bardziej efektywnego użytkowania A-traktorów na naszych drogach” – podsumowuje Jacob Sidenvall.

Udostępnij