Unia Europejska planuje wprowadzenie wspólnego limitu wieku dla korzystania z mediów społecznościowych w całej Wspólnocie. Celem jest lepsza ochrona dzieci przed szkodliwym wpływem internetu, a także większa odpowiedzialność platform cyfrowych.
Propozycja zyskała poparcie takich krajów jak Francja, Hiszpania, Grecja i Dania i ma być omawiana przez ministrów ds. cyfryzacji na początku czerwca.
„Cyfrowy wiek pełnoletności” – co planuje UE?
Nowe przepisy zakładają ustanowienie w całej Unii tzw. cyfrowego wieku pełnoletności. Oznacza to, że nieletni będą musieli uzyskać zgodę rodziców, aby korzystać z popularnych aplikacji, takich jak:
- TikTok
- Snapchat
To odpowiedź na rosnące obawy dotyczące zdrowia psychicznego młodzieży i nadmiernego czasu spędzanego przed ekranami. Jak podaje Politico, inspiracją dla inicjatywy była decyzja Australii o wprowadzeniu minimalnego wieku 16 lat dla rejestracji na niektórych platformach.
– Ochrona dzieci w Internecie będzie priorytetem naszej prezydencji w UE – zapowiedziała Caroline Stage Olsen, duńska minister ds. cyfryzacji.
Część szerszej strategii ochrony dzieci w sieci
Pomysł wspólnego limitu wieku to element szerszej unijnej strategii cyfrowej. W jej skład wchodzi m.in. rozporządzenie o usługach cyfrowych (DSA), które weszło w życie niedawno.
DSA nakłada na platformy internetowe obowiązki w zakresie:
- przejrzystości działań algorytmów,
- zwalczania szkodliwych treści,
- zwiększenia ochrony najmłodszych użytkowników.
– Chodzi o to, by każdy mógł czuć się bezpiecznie i ufać usługom cyfrowym, z których korzysta – informuje Urząd ds. Mediów UE.
USA krytykują propozycję. Obawy o wolność słowa i innowacje
Nowe przepisy spotkały się z krytyką ze strony Stanów Zjednoczonych, które uważają, że UE nadmiernie ingeruje w działalność amerykańskich firm technologicznych.
– Regulacje mogą ograniczyć wolność słowa i hamować innowacyjność – ostrzegają przedstawiciele USA.
Waszyngton obawia się również, że przepisy zwiększą obciążenia administracyjne i doprowadzą do fragmentacji rynku cyfrowego.