Szwedzki sąd krytykowany za użycie prawa Szariatu do usprawiedliwienia przemocy domowej

Szwedzcy eksperci prawa krytykują sąd w Solna za wyrok uniewinniający muzułmanina oskarżonego o pobicie swojej żony. Wyrok został uzasadniony tym, że mężczyzna pochodzi z ‘dobrego rodu’ a kobieta nie.

Wyrok został wydany przez dwoje ławników, którzy stwierdzili, że ‘zdarza się, że kobiety fałszywie oskarżają mężczyzn o pobicie’. Dodali oni także, że zeznania kobiety na temat przemocy są mniej wiarygodne, gdyż zgłosiła ona problem policji zamiast próbować rozwiązać go wewnątrz społeczności muzułmańskiej.

- Reklama -

Wyrok sądu jest mocno krytykowany przez ekspertów prawnych, między innymi przez Bengta Ivarssona, byłego przewodniczącego Szwedzkiej Izby Adwokackiej, który napisał na Twiterze: „To jeden z najdziwniejszych i najbardziej kierujących się uprzedzeniami wyroków jaki czytałem. W sposób nie do końca niespodziewany wydany przez dwóch ławników. Mimo to nikt nie chce reformować systemu dotyczącego pracy ławników.”

Wykorzystywanie ławników jest specyficzną cechą szwedzkiego systemu sądowego, w którym samorządy gminne powołują ławników, którzy współpracują przy niektórych sprawach z zawodowymi sędziami zastępując ławę przysięgłych.

W tym wypadku dwaj ławnicy zostali powołani przez Partię Centrową, której liderka Annie Lööf potępiła uniewinnienie. Ebitsam Aldebe ławniczka, która w 2014 roku opowiadała się za specjalnymi przepisami dla muzułmanów została zmuszona do dymisji.

- Reklama -

Jeden z liderów Partii Centrowej w Solna, Magnus Persson powiedział, że rozmawiał z Ebitsam i że broniła ona wyroku, który wydała. Persson dodał, że wyrok ten został źle przyjęty w partii.




- Reklama -

Drugi z ławników powołany przez Partię Centrową, Hasan Franson ogłosił, że z rezygnuje ze wszystkich funkcji politycznych.

Podczas, gdy wiele osób pogodziło się z muzułmańskimi wpływami w imigranckich przedmieściach Szwedzkich miast, to jednak jest to pierwszy przypadek, kiedy prawo Szariatu wpływa na sprawę w sądzie powszechnym.

W tym przypadku eksperci prawni zdecydowanie opowiadają się przeciwko takiemu wyroki. Jednak jeśli obecne trendy demograficzne będą kontynuowane to w 2050 roku populacja Szwecji będzie się w jednej trzeciej składać z muzułmanów, a więc takich przypadków będzie prawdopodobnie znacznie więcej.  



Udostępnij