Mity na temat fotoradarów są żywe i mają się dobrze, ale nie są prawdziwe. Kiedy w przyszłym roku pojawi się nowy typ fotoradarów, jeszcze trudniej będzie je oszukać. Rozpowszechniane mity na temat szwedzkich fotoradarów na drogach można porównać do legend miejskich.
Fotoradary ratują życie
Obecnie w Szwecji działa nieco ponad 2500 fotoradarów zarządzanych przez Departament Automatycznej Kontroli Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (ATK). Według Szwedzkiego Urzędu Transportu, urządzenia te ratują życie około 20 osób rocznie. Ponadto ponad 70 osób unika poważnych obrażeń dzięki wpływowi fotoradarów na prędkość i bezpieczeństwo na drodze.
„Fotoradary informują o tym, że poruszasz się po odcinku drogi podatnym na wypadki” – mówi Lis Marie Svonni z jednostki ATK policji w Carup.
Coraz więcej i lepsze
Wraz z rosnącą liczbą fotoradarów, ich technologia staje się coraz bardziej zaawansowana. „W tym roku zainstalowaliśmy 140 nowych fotoradarów, a w przyszłym roku będzie ich 200” – informuje Eva Lundberg ze Szwedzkiego Urzędu Transportu.
Nowoczesne fotoradary oferują lepszą jakość obrazu. „To prawie ta sama technologia, ale z lepszą kamerą. Podobnie jak w przypadku zakupu nowego telefonu komórkowego i uzyskania lepszej jakości zdjęć” – dodaje Lundberg.
Obalanie mitów
Jednym z popularnych mitów jest przekonanie, że złożenie osłony przeciwsłonecznej może oszukać kamerę fotoradaru. To nieprawda. Policja porównuje zdjęcia z fotoradaru z dokumentami tożsamości, co pozwala zidentyfikować kierowcę, nawet jeśli twarz nie jest całkowicie widoczna.
„Jeśli pojazd często pojawia się w naszych fotoradarach, ale nie możemy zidentyfikować kierowcy, prosimy lokalną policję o udostępnienie posiadanych informacji. Z naszą pomocą mogą zidentyfikować kierowcę danego pojazdu” – tłumaczy Lis Marie Svonni.
Innym mitem jest przekonanie, że fotoradary są zazwyczaj wyłączone. Jak wyjaśnia Eva Lundberg, stacje pomiarowe zawsze mierzą prędkość przejeżdżających pojazdów, nawet jeśli funkcja rejestrowania zdjęć nie jest aktywna. „W ten sposób możemy monitorować efektywność działania fotoradarów, procent naruszeń prędkości oraz średnią prędkość dla każdego urządzenia” – mówi Lundberg.
Prosta recepta na bezpieczeństwo
Mimo rozwoju technologii, nadal istnieje w 100% skuteczny sposób na uniknięcie kar za przekroczenie prędkości. To po prostu utrzymywanie stałej prędkości zgodnej z ograniczeniami.