W święta Bożego Narodzenia Szwedzka Agencja Zdrowia Publicznego planuje wysłać wiadomość SMS-ową na każdy numer telefonu komórkowego dostępny w kraju. W treści znajdą się zalecenia dotyczące właściwego postępowania podczas pandemii koronawirusa. Służba zdrowia chce, by w ten sposób ludzie byli bardziej uważni i próbowali ograniczyć rozprzestrzenianie się infekcji.
„Przed świętami Bożego Narodzenia i Nowym Rokiem znajdujemy się w trudnej sytuacji. Chcemy raz jeszcze przypomnieć obywatelom Szwecji, by dbali o siebie i innych podczas świąt”, powiedział Mikael Damberg, minister spraw wewnętrznych, na piątkowej konferencji.
W ubiegłym tygodniu Agencja Zdrowia Publicznego wydała nowe wytyczne, które wejdą w życie 14 grudnia. Wynika z nich, że Szwedzi powinni w święta ograniczać spotkania towarzyskie i powinni widywać się w gronie maksymalnie ośmiu osób. Należy ponadto unikać spotkań poza domem i poznawania nowych ludzi. Nie powinno się korzystać ze środków transportu publicznego.
Agencja Zdrowia współpracuje z najważniejszymi krajowymi operatorami telekomunikacyjnymi: Telia, Tele2, Telenor i Tre. TT News Agency podaje, że w Szwecji – kraju o 10-milionowej populacji – zawarto około 22 mln umów na telefony komórkowe.
Operatorzy mieli dobrowolnie zgłosić się do Szwedzkiej Agencji Zdrowia, by udało się praktycznie zrealizować szczytny cel. Wiadomość zostanie wysłana w języku szwedzkim i będzie stanowiła następujący komunikat:
„Informacje od władz: Postępuj zgodnie z nowymi, surowszymi poradami, aby powstrzymać rozprzestrzenianie się infekcji. Więcej informacji na stronie Krisinformation.”
W wiadomości nie zostaną więc przekazane żadne konkretne zalecenia. Każdy odbiorca SMS-a będzie przekierowany na stronę internetową, gdzie może pogłębić swoją wiedzę.
Nie zostaną wprowadzone sankcje, ani kary za nieprzestrzeganie zaleceń covidowych. Damberg podkreśla jednak, że zalecenia „nie są jedynie wskazówkami” i każdy powinien się do nich stosować.
Morgan Olofsson, szef komunikacji w agencji gotowości kryzysowej, wziął pod uwagę język, w którym wysłane będą wiadomości: dostępne będą tylko po szwedzku. Olofsson zachęca rodowitych Szwedów i tych cudzoziemców, którzy dobrze mówią po szwedzku, by tłumaczyli SMS-y bliskim i znajomym nieznającym języka.
„Może wtedy wszyscy zrozumieją, jak poważna jest sytuacja. W ten sposób możemy uratować czyjeś życie”, apeluje Olofsson.
Na stronie Krisinformation informacje dotyczące pandemii tłumaczone będą też na inne języki.