Władze w Szwecji i Danii zastanawiają się nad możliwością budowy tunelu pomiędzy Helsingør po jednej stronie a Helsingborgiem po drugiej.
Rozważany tunel stanowiłby szybkie połączenie pomiędzy tymi dwoma miastami, które obecnie łączy tylko prom.
Połączenie zwane HH ma być kolejnym, obok mostu Øresund z Kopenhagi do Malmö, otwartego w 2000 roku, łączącym Szwecję z Danią.
W środę duńskie ministerstwo transportu, budownictwa i mieszkalnictwa ogłosiło, że współpracuje ze szwedzkimi władzami nad strategiczną analizą wykonalności takiego projektu.
Według oświadczenia ministerstwa analiza zajmie 3 lata.
„Wydaje się, że są dobre możliwości zbudowania i sfinansowania połączenie HH, poprzez model z opłatami drogowymi tak jak ma to miejsce w przypadku mostów nad Wielkim Bełtem i nad cieśniną Øresund,” napisał w swoim oświadczeniu duński minister Ole Birk Olesen.
„Obecnie, pracujemy wspólnie ze Szwedami na strategiczną analizą takiego planu,” dodał.
Powiedział także, że rozważane jest zarówno połączenie drogowe jak i kolejowe.
„Połączenie drogowe ma najlepsze prognozowane wyniki finansowe. Na prośbę Szwedów rozważamy także budowę połączenia kolejowego dla pasażerów.”
Dyskutujemy, ze Szwedami różne modele i różne analizy bezpieczeństwa,” dodał Olesen.
W październiku 2016 roku plan rozwoju dróg w rejonie Wielkiej Kopenhagi, regionu nad cieśniną Øresund stwierdził, że budowa takiego połączenia powinna otrzymać najwyższy priorytet.
„To duży sukces, że udało nam usiąść razem z naszymi duńskimi kolegami nad planami połączenia regionów Skanii i Zelandii w jeden wspólny rynek pracy,” powiedział Henrik Fritzon, przewodniczący partii Socjaldemokratów w rejonie Skanii w południowej Szwecji.
Wcześniejsze próby rozmów o tunelu podejmowane przez szwedzkich polityków były odrzucane przez Duńczyków.