SkandynawiainfoSkandynawiainfoSkandynawiainfo
  • Strona główna
  • Wiadomości
    • Szwecja
      • Imigracja w Szwecji
      • Przestępczość
      • Praca w Szwecji
      • Nieruchomości w Szwecji
      • Podatki w Szwecji
      • Emerytura w Szwecji
    • Dania
    • Finlandia
    • Norwegia
    • Polska
    • Świat
    • Wojna na Ukrainie
  • O nas
    • Kontakt
    • Zasady wykorzystywania treści
    • Regulamin
    • Polityka prywatności
Reading: Viking Line planuje największy na świecie prom elektryczny. Bez emisji i z miejscem dla 2000 pasażerów
Udostępnij
Notification Show More
Font ResizerAa
SkandynawiainfoSkandynawiainfo
Font ResizerAa
  • Strona główna
  • Wiadomości
  • O nas
Szukaj
  • Strona główna
  • Wiadomości
    • Szwecja
    • Dania
    • Finlandia
    • Norwegia
    • Polska
    • Świat
    • Wojna na Ukrainie
  • O nas
    • Kontakt
    • Zasady wykorzystywania treści
    • Regulamin
    • Polityka prywatności
Have an existing account? Sign In
Obserwuj nas
  • Advertise
© 2025 Skandynawiainfo.pl Zdjęcia dostarcza Depositphotos
Skandynawiainfo > Blog > Wiadomości > Finlandia > Viking Line planuje największy na świecie prom elektryczny. Bez emisji i z miejscem dla 2000 pasażerów
FinlandiaWiadomości

Viking Line planuje największy na świecie prom elektryczny. Bez emisji i z miejscem dla 2000 pasażerów

Viking Line zapowiada w pełni elektryczny prom Helios na trasie Helsinki–Tallin. 2000 pasażerów, zero emisji i dofinansowanie z UE.

2025/06/07
5 dni temu
Udostępnij

Firma Viking Line zapowiedziała ambitny projekt uruchomienia w pełni elektrycznego promu pasażerskiego, który ma obsługiwać trasę między Helsinkami a Tallinem. Nowy statek – nazwany Helios – ma szansę stać się największym tego typu promem na świecie. Plany zakładają jego wprowadzenie do użytku już w latach 30. XXI wieku.

Helios – nowa era żeglugi

Projekt zakłada, że prom będzie napędzany wyłącznie energią elektryczną, bez emisji spalin. Będzie dysponować akumulatorami o pojemności od 85 do 100 MWh, co pozwoli na pokonanie 80-kilometrowej trasy przez Zatokę Fińską w nieco ponad dwie godziny. Statek pomieści 2000 pasażerów i około 650 samochodów osobowych, a także 2000 metrów bieżących przestrzeni ładunkowej.

Helios będzie miał około 195 metrów długości i 30 metrów szerokości, osiągając prędkość do 23 węzłów. Charakterystycznym elementem konstrukcji będzie brak komina – symbolu emisji spalin.

- Reklama-

– Podobnie jak pierwsze żaglowce i parowce w swoich czasach, Helios otwiera nową erę żeglugi – powiedział Jan Hanses, dyrektor generalny Viking Line. – Udowadniamy, że transport morski na dużą skalę bez emisji jest możliwy.

Kontynuacja ekologicznych działań Viking Line

Viking Line ma już na koncie ekologiczne inicjatywy. W 2013 roku firma wprowadziła do użytku Viking Grace, pierwszy na świecie prom napędzany skroplonym gazem ziemnym i biopaliwem. W 2022 roku pojawił się Viking Glory, który zużywa nawet o 10% mniej paliwa niż jego poprzednik.

Helios stanowi kontynuację tej polityki zrównoważonego rozwoju. Firma planuje wykorzystać koncepcję do kolejnych zamówień i złożyła już wniosek o wsparcie finansowe z Funduszu Innowacji UE, jednego z największych programów wspierających technologie niskoemisyjne.

W 2023 roku Viking Line otrzymał ponad 20 milionów euro z funduszy publicznych – najwięcej spośród wszystkich beneficjentów w kraju.

- Reklama-

– Reklama –



Tagi:Fundusz Innowacji UEHeliosHelsinkiprom elektrycznyTallinViking Lineżeglugazrównoważony transport
Poprzedni artykuł Bank-ID i Swish najbardziej cenionymi aplikacjami w Szwecji. Chat GPT szybko zyskuje na popularności
Następny artykuł Zmiany w przepisach o odszkodowaniach za opóźnione loty. Miliony podróżnych mogą stracić

Może Ciebie zainteresuje

Grypa żołądkowa atakuje pasażerów promów do Finlandii. Linie podejmują działania

2 miesiące temu

Helsinki: Droga komunikacja? Porównanie cen biletów w Europie

2 miesiące temu

Rewolucja na lotnisku w Oslo! Szybsze kontrole bezpieczeństwa dzięki nowej technologii 3D

2 miesiące temu

Finlandia rozważa gigantyczne projekty infrastrukturalne: Połączenia mostowe i tunele z Europą

3 miesiące temu
©All Rights Reserved.
Witaj z powrotem!

Zaloguj się na swoje konto

Nazwa użytkownika lub adres e-mail
Hasło

Nie pamiętasz hasła?