Firma Viking Line zapowiedziała ambitny projekt uruchomienia w pełni elektrycznego promu pasażerskiego, który ma obsługiwać trasę między Helsinkami a Tallinem. Nowy statek – nazwany Helios – ma szansę stać się największym tego typu promem na świecie. Plany zakładają jego wprowadzenie do użytku już w latach 30. XXI wieku.
Helios – nowa era żeglugi
Projekt zakłada, że prom będzie napędzany wyłącznie energią elektryczną, bez emisji spalin. Będzie dysponować akumulatorami o pojemności od 85 do 100 MWh, co pozwoli na pokonanie 80-kilometrowej trasy przez Zatokę Fińską w nieco ponad dwie godziny. Statek pomieści 2000 pasażerów i około 650 samochodów osobowych, a także 2000 metrów bieżących przestrzeni ładunkowej.
Helios będzie miał około 195 metrów długości i 30 metrów szerokości, osiągając prędkość do 23 węzłów. Charakterystycznym elementem konstrukcji będzie brak komina – symbolu emisji spalin.
– Podobnie jak pierwsze żaglowce i parowce w swoich czasach, Helios otwiera nową erę żeglugi – powiedział Jan Hanses, dyrektor generalny Viking Line. – Udowadniamy, że transport morski na dużą skalę bez emisji jest możliwy.
Kontynuacja ekologicznych działań Viking Line
Viking Line ma już na koncie ekologiczne inicjatywy. W 2013 roku firma wprowadziła do użytku Viking Grace, pierwszy na świecie prom napędzany skroplonym gazem ziemnym i biopaliwem. W 2022 roku pojawił się Viking Glory, który zużywa nawet o 10% mniej paliwa niż jego poprzednik.
Helios stanowi kontynuację tej polityki zrównoważonego rozwoju. Firma planuje wykorzystać koncepcję do kolejnych zamówień i złożyła już wniosek o wsparcie finansowe z Funduszu Innowacji UE, jednego z największych programów wspierających technologie niskoemisyjne.
W 2023 roku Viking Line otrzymał ponad 20 milionów euro z funduszy publicznych – najwięcej spośród wszystkich beneficjentów w kraju.