Jedna z największych szwedzkich firm transportowych, Västtrafik, ogłosiła zakaz reklam związanych z paliwami kopalnymi. Decyzja została ogłoszona w czwartek rano i obejmie wszystkie środki transportu oraz przystanki obsługiwane przez firmę.
Zakaz reklam na szeroką skalę
Västtrafik, przedsiębiorstwo należące do regionu Västra Götaland, z którego usług korzysta codziennie ponad 440 000 podróżnych, wprowadza zakaz reklam na:
- autobusach, tramwajach, pociągach i łodziach,
- 650 przystankach komunikacji publicznej.
Dyrektor generalny Lars Backström podkreśla, że transport publiczny Västtrafik jest niemal całkowicie wolny od paliw kopalnych, a promowanie produktów szkodliwych dla klimatu jest niezgodne z polityką firmy:
„Nie wydaje się rozsądne pokazywanie reklam czegoś, co wyraźnie przyczynia się do negatywnego wpływu na klimat.”
Co obejmuje zakaz?
Zakaz dotyczy nie tylko paliw kopalnych, ale również produktów i usług z nimi związanych. Lista obejmuje:
- Reklamy paliw kopalnych, takich jak benzyna, ropa czy węgiel.
- Reklamy pojazdów napędzanych paliwami kopalnymi, w tym samochodów, łodzi, motorowerów i samolotów.
- Reklamy towarów napędzanych paliwami kopalnymi.
- Reklamy transportu lotniczego.
- Reklamy wycieczek czarterowych, w których oferowane są wyłącznie loty jako środek transportu.
Dodatkowo Västtrafik już wcześniej zakazał reklam alkoholu, tytoniu, hazardu oraz treści uznawanych za obraźliwe, krzywdzące lub sprzeczne z dobrymi praktykami marketingowymi.
Decyzja w ramach działań proklimatycznych
Zakaz reklam jest częścią budżetu na 2025 rok opracowanego przez Czerwono-Zielone Przywództwo (Red-Green Leadership). Louise Jeppsson, przewodnicząca Komisji Infrastruktury i Transportu Publicznego (IKN), wyraziła zadowolenie z realizacji tej inicjatywy:
„Zmiana zasad reklamy Västtrafik jest krokiem w kierunku zrównoważonego transportu.”
Jonas Blomster z Partii Zielonych dodał:
„Transport publiczny przyczynia się do osiągnięcia ambitnych celów klimatycznych regionu. Dlatego rozsądne jest, aby nie promować produktów, które szkodzą naszej planecie.”
Wpływ na przychody
Reklamy na pojazdach i przystankach w 2023 roku przyniosły Västtrafik 50 milionów koron szwedzkich. Jak nowe przepisy wpłyną na te przychody, na razie nie wiadomo. Firma zapewnia jednak, że pieniądze uzyskiwane z reklam są przeznaczane na rozwój i poprawę transportu publicznego.