Komisja Europejska chce zaostrzyć wymagania dotyczące prowadzenia ciągnika typu A. Szesnastolatkowie, aby prowadzić taki pojazd, będą musieli uzyskać prawo jazdy odpowiadające prawu jazdy kategorii B.
Poinformowała o tym w wywiadzie dla szwedzkiego radia odpowiedzialna komisarz UE Andia Valean w związku z nieformalnym spotkaniem ministrów transportu i energii UE w Sztokholmie. „Proponujemy, by ciągniki typu A mogły jeździć z prawem jazdy B1 i obniżamy granicę wieku do 16 lat.” – powiedziała Andia Valeans.
Ale to nie oznacza, że zwykłe samochody mogą prowadzić 16-latkowie, tylko daje im prawo do prowadzenia ciągników A.
Według Valeansa, propozycja jest zawarta w zmienionej dyrektywie UE w sprawie przepisów dotyczących prawa jazdy, która zostanie przedstawiona 1 marca. Po złożeniu propozycji przez Komisję, zostanie ona przesłana do negocjacji ministrom transportu UE, a po drodze wiele może się zmienić.
Szwedzki minister infrastruktury Andreas Carlson powiedział, że nie wie dokładnie, co zaproponuje Komisja. Ale i on chce zaostrzyć wymagania, na różne sposoby. Teraz 15-latkowie, którzy zrobili prawo jazdy na motorower, mogą prowadzić ciągnik typu A. „To nie jest rozsądne.” – powiedział Carlson, zaznaczając, że już wcześniej mówił o konieczności zaostrzenia wymagań dotyczących prowadzenia ciągnika A.
Carlson mówi też, że rząd posunie się do przodu z wymaganiami dotyczącymi pasów bezpieczeństwa dla ciągników A. Zaznacza, że rząd prowadzi dobry dialog z Komisją na temat tego, jak powinny wyglądać wymagania, natomiast przyszłość ciągnika A musi być zabezpieczona.
„Ważną rzeczą dla rządu jest zapewnienie, że młodzi ludzie w Szwecji, zwłaszcza na obszarach wiejskich, gdzie jest daleko do stacji autobusowych i kolei, mogą nadal poruszać się w dostępny i bezpieczny sposób. To właśnie tam A-ciągnik pełni ważną funkcję.” – powiedział Carlson.
Teraz wymagane jest tylko prawo jazdy AM, a granica wieku dla niego wynosi 15 lat. Krajowy Instytut Badań nad Drogami i Transportem, chce podnieść granicę wieku dla tego prawa jazdy (AM) z 15 lat do 16 lat. Jesienią 2021 roku rząd zlecił Szwedzkiej Agencji Transportu przegląd wymogów bezpieczeństwa otaczających przerobione samochody.
W listopadzie ubiegłego roku Agencja Transportu przedstawiła swoje opracowanie, które zawierało wymagania dotyczące pasów bezpieczeństwa, tylko jednego pasażera na siedzeniu i opon zimowych, a także wymagania techniczne, które utrudnią trymowanie pojazdów.
- Elon Musk i ryzyko ingerencji w szwedzkie wybory parlamentarne w 2026 roku
- Ostrzeżenie dla właścicieli psów w Szwecji: groźne kości do gryzienia
- Nowe zmiany w umowach na energię elektryczną – co czeka szwedzkie gospodarstwa domowe?
- Wyższa kaucja za puszki i butelki w Szwecji od 2025 roku
- Wrażliwe dane z aplikacji trafiły do amerykańskiej firmy zajmującej się handlem danymi