Rząd w Szwecji analizuje nowe przepisy umożliwiające nauczycielom szybsze usuwanie z klasy uczniów zakłócających lekcje. Propozycje zawierają także uproszczenie procedur zawieszania i przenoszenia uczniów stanowiących zagrożenie dla bezpieczeństwa szkolnego.
W szwedzkich szkołach narasta kryzys bezpieczeństwa – alarmuje minister edukacji Lotta Edholm, wskazując na rosnące statystyki zastraszania, gróźb i aktów przemocy wśród uczniów. Na ostatniej konferencji prasowej Edholm podkreśliła konieczność wprowadzenia drastycznych zmian: „Nie możemy pozostać obojętni na kulturę zastraszania, która w rzeczywistości kryje poważne nadużycia. Nasze szkoły wymagają natychmiastowej 'zmiany kulturowej’, aby przywrócić poczucie bezpieczeństwa i spokój niezbędny do nauki.”
[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”3″ ihc_mb_template=”1″]Nowe przepisy mające ułatwić nauczycielom dyscyplinowanie uczniów są w trakcie opracowywania, dzięki porozumieniu Tidö pomiędzy partiami rządowymi i Szwedzkimi Demokratami. Zmiany te umożliwią nauczycielom stosowanie „drobnych interwencji dyscyplinarnych”, takich jak usunięcie uciążliwego ucznia z klasy, bez dotychczasowych skomplikowanych wymogów dokumentacyjnych. „Żadna szkoła nie powinna się wahać, kiedy podejmuje takie działania, ani martwić się o ich legalność” – podkreśla minister edukacji Lotta Edholm.
Z kolei na pytanie agencji TT o to, kto zajmie się uczniami usuniętymi z klasy, Edholm odpowiada, że dochodzenie ma rozważyć, jak inni pracownicy mogą lepiej wspierać nauczycieli, przy jednoczesnym zapewnieniu, że prawa uczniów do edukacji są nadal respektowane.
Szwedzki rząd dąży do rozszerzenia przepisów pozwalających na zawieszanie oraz przenoszenie uczniów stanowiących zagrożenie dla bezpieczeństwa rówieśników i personelu szkolnego na dłuższe okresy niż dotychczasowe kilka tygodni. „Musimy rozważyć możliwość tymczasowego lub stałego przeniesienia ucznia, a także możliwość zawieszenia go w prawach ucznia” – zaznacza minister ds. usług społecznych Camilla Waltersson Grönvall.
Podkreśla również potrzebę analizy wpływu uczniów związanych z przestępczymi sieciami na środowisko szkolne i poczucie bezpieczeństwa innych uczniów. Dodatkowo, w kontekście obowiązku szkolnego, minister zwraca uwagę na konieczność zapewnienia kontynuacji edukacji dla zawieszonych uczniów, co zostanie uwzględnione w proponowanych przez śledczych zmianach.
Minister edukacji Lotta Edholm podkreśla, że przyszłe wytyczne dotyczące czasu, na jaki uczeń może być tymczasowo przeniesiony, pozostają kwestią otwartą do rozważenia przez osobę prowadzącą dochodzenie. „Priorytetem jest nie tylko dobro uczniów, którzy swoim zachowaniem ryzykują zawieszenie, ale również pozostali uczniowie, którzy zasługują na bezpieczne i spokojne środowisko edukacyjne,” mówi Edholm.
Dla tej małej grupy uczniów, którzy potrzebują bardziej specjalistycznej uwagi, rozważane są alternatywne formy nauczania, takie jak specjalne grupy edukacyjne czy szkoły interwencyjne. Rząd wyznaczył Happy Hilmarsdottir Arenvall, dyrektorkę ds. dzieci i młodzieży w Järfälla, do przeprowadzenia tego dochodzenia, z oczekiwaniem przedstawienia propozycji zmian do 20 grudnia 2024 roku.
[/ihc-hide-content]- Donald Trump chwali szwedzki system szkolnictwa
- Finlandia: Sześcioletni chłopiec zginął w wypadku na placu budowy
- Strzelanina w centrum handlowym w Szwecji: Jeden mężczyzna postrzelony, jedna osoba aresztowana
- Kierowca ze Sztokholmu może zapłacić grzywnę w wysokości 27 000 koron za niezawiadomienie o kolizji z jeleniem
- Wzrost czynszów w Szwecji: wynajem mieszkań staje się coraz droższy