Szwedzkie sklepy stacjonarne stoją przed wyzwaniem, które może zadecydować o ich przyszłości. W dobie rosnącej cyfryzacji i konkurencji ze strony zakupów online, tradycyjne sklepy muszą dostosować swoje systemy kolejkowe, aby nie stracić klientów. Wyniki nowego raportu Svea Bank „Płatności w krajach nordyckich” wskazują, że długie kolejki i problemy techniczne w sklepach fizycznych stały się poważnym problemem, który może prowadzić do utraty klientów.
Klienci są zdenerwowani
Według raportu Svea Bank, aż 70% Szwedów zrezygnowało z zakupów z powodu zbyt długiego czasu oczekiwania w kolejkach, a jedna na pięć osób regularnie opuszcza sklepy z tego samego powodu. Magdalena Caesar, Business Area Manager ds. rozwiązań płatniczych w Svea Bank, podkreśla znaczenie oferowania różnych opcji płatności jako sposobu na redukcję kolejek i zwiększenie zadowolenia klientów.
„Obecnie przewagą konkurencyjną sprzedawców fizycznych stało się oferowanie kilku metod płatności. Zmniejsza to kolejki i tarcia w procesie zakupowym, co z kolei jest doceniane przez klientów” – komentuje Caesar. „Mamy na to kilka wyraźnych dowodów, ponieważ co drugi Szwed preferuje dziś jakiś rodzaj rozwiązania skanowania i płacenia w sklepach fizycznych”.
Niezbędne do przetrwania
Długie kolejki to nie jedyny problem, który denerwuje szwedzkich konsumentów. Komplikacje techniczne również przyczyniają się do ich frustracji. „Tylko odpowiednio siedem i osiem procent twierdzi, że nie odczuwa żadnej frustracji z powodu komplikacji technicznych lub długich kolejek w sklepach fizycznych” – dodaje Caesar.
W obliczu intensyfikującej się konkurencji między handlem fizycznym a cyfrowym, jasne jest, że czas i wygoda są kluczowymi wartościami dla konsumentów. W celu przetrwania w coraz bardziej zdigitalizowanym środowisku handlu detalicznego, sklepy stacjonarne muszą zaoferować najwyższą jakość obsługi. Wydajne rozwiązania płatnicze, które minimalizują kolejki i problemy techniczne, stają się nie tylko atutem, ale koniecznością.
Przykład Jula: Inwestycje w poprawę doświadczeń klientów
Jednym z detalistów, którzy podjęli działania w celu zwiększenia efektywności, jest Jula. Na początku tego roku firma ogłosiła wdrożenie nowych środków mających na celu usprawnienie codziennych operacji i poprawę doświadczeń klientów.
„Prowadzenie sklepu detalicznego to znacznie więcej niż tylko sprzedaż. Musimy również utrzymywać standard stanu sklepu, atmosferę, higienę, ceny, zaopatrzone półki i ogólny porządek” – mówi Carl-Marcus Elfving, koordynator sieci w firmie badawczej Origo Group.
Najgorsze doświadczenia w sklepach fizycznych według Szwedów:
- Komplikacje techniczne: 32%
- Długie kolejki: 29%
- Brak preferowanej opcji płatności: 20%
- Tylko jedna opcja płatności: 12%
- Brak kas samoobsługowych: 11%
W miarę jak szwedzkie sklepy stacjonarne starają się sprostać rosnącym wymaganiom klientów, konieczne będą dalsze inwestycje w technologie i innowacje, które poprawią wygodę i szybkość obsługi. Jeśli tego nie zrobią, ryzykują dalszą utratę klientów na rzecz bardziej elastycznych i wydajnych konkurentów online.
- Odbieranie obywatelstwa przestępcom z gangów – gorąca debata w Szwecji
- Szwedzka opieka zdrowotna a wojna – nowe przepisy w przygotowaniu
- Ryanair apeluje o ograniczenia w sprzedaży alkoholu na europejskich lotniskach
- Rekordowy wzrost zainteresowania mieszkaniami w Szwecji
- Dyskryminacja pacjentów z otyłością w szwedzkiej służbie zdrowia – alarmujący raport