Według międzynarodowego porównania, które uwzględnia jakość dróg i dostępność ruchu drogowego, Szwecja znajduje się na trzecim miejscu po Holandii i Norwegii jako kraj z najbezpieczniejszymi drogami, ex aequo z Estonią. Ten wynik jest odzwierciedleniem zdecydowanej koncentracji na bezpieczeństwo drogowe, którą Szwecja rozwijała na przestrzeni lat.
„Szwecja historycznie koncentrowała się na bezpieczeństwie drogowym i to połączenie środków infrastrukturalnych, świadomych wysiłków społeczeństwa obywatelskiego i skupienia się na ruchu drogowym w szkołach plasuje nas na szczycie”, powiedział Tony Gunnarsson, ekspert ds. bezpieczeństwa drogowego z Riksförbundet M.
Mimo to, istnieją obszary, które wymagają poprawy. Szwecja znajduje się na piątym miejscu pod względem najniższej liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych, z Islandią na czele listy. W Szwecji, jazda pod wpływem alkoholu jest nadal istotnym problemem, a wypadki śmiertelne najczęściej mają miejsce na drogach z prędkością 70-80 km/h bez centralnych barier lub barier antykolizyjnych.
„Dług remontowy” na drogach szwedzkich wynosi prawie 25 miliardów koron szwedzkich, co oznacza, że remonty dróg nie były przeprowadzane z powodu braku środków finansowych. Do tego przyczyniają się również priorytety policji. „Kontrole trzeźwości gwałtownie spadły z biegiem czasu i jest to generalnie spowodowane brakiem zasobów i potrzebą nadania priorytetu poważniejszym przestępstwom”, stwierdza Gunnarsson.
Szwecja otrzymuje również najgorszą ocenę spośród krajów skandynawskich i bałtyckich pod względem poziomu ruchu drogowego, uwzględniającego czynniki takie jak średni czas dojazdu do pracy i zakłócenia w ruchu drogowym. „Infrastruktura drogowa nie jest traktowana priorytetowo pod względem finansowania. Wokół wielu miast nie jest ona wystarczająco rozwinięta, na przykład dzięki obwodnicom, które mogą uwolnić ruch z samego miasta”, dodaje Gunnarsson.
Na końcu listy, obejmującej 27 krajów, znalazły się Grecja, USA i Argentyna. Niskie użycie pasów bezpieczeństwa w Grecji i Argentynie oraz jazda pod wpływem alkoholu i wysokie prędkości w USA były głównymi czynnikami przyczyniającymi się do ich niskiej oceny. Kraje o najwyższym ryzyku śmierci na drogach to Arabia Saudyjska, Tajlandia i Malezja.
Ranking jest opracowywany przez międzynarodowych ekspertów na zlecenie firmy Finn, która zajmuje się abonamentami samochodowymi. Do rankingu wybrano kraje członkowskie OECD i kraje rozwinięte, których wskaźnik HDI, wskaźnik bogactwa, wynosi ponad 8. Kraje, w których nie można było znaleźć pełnych danych, zostały usunięte.
- Szwecja odkłada powiększenie armii: Cel 12 000 poborowych przesunięty
- Spodziewany wzrost popytu na torby plastikowe po zniesieniu podatku w Szwecji
- Trzy niepokojące wydarzenia z ubiegłej nocy w Szwecji
- Szwedzka Agencja Konsumentów wzywa do zakazu niektórych połączeń telefonicznych
- Fińskie ostrzeżenie: Zachód może ograniczyć wsparcie dla Ukrainy