Home WiadomościSzwecja Szwedzki Urząd Transportu proponuje rewolucję dla bezpieczeństwa drogowego

Szwedzki Urząd Transportu proponuje rewolucję dla bezpieczeństwa drogowego

Szwedzki Urząd Transportu proponuje wprowadzenie systemów ograniczających prędkość we wszystkich pojazdach. Propozycja ma na celu zmniejszenie liczby wypadków i realizację Wizji Zero, ale wywołuje kontrowersje.

Szwedzki Urząd Transportu zaproponował wprowadzenie technologii ograniczających prędkość w pojazdach, co ma pomóc w realizacji Wizji Zero – planu całkowitego wyeliminowania ofiar śmiertelnych wypadków drogowych informuje We Bilägare. Maria Krafft, dyrektor ds. bezpieczeństwa drogowego w Szwedzkim Urzędzie Transportu, podkreśla, że to kluczowy krok w poprawie bezpieczeństwa na drogach.


Tło propozycji: Wizja Zero w tarapatach

Wizja Zero zakłada zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych do 133 rocznie do 2030 roku. Niestety, statystyki wskazują, że osiągnięcie tego celu jest mało prawdopodobne. W 2023 roku na szwedzkich drogach zginęło aż 229 osób.

Według danych Szwedzkiego Urzędu Transportu, przestrzeganie ograniczeń prędkości mogłoby zmniejszyć liczbę ofiar śmiertelnych nawet o 50 osób rocznie. Prędkość jest głównym czynnikiem przyczyniającym się do wypadków, ponieważ zwiększa intensywność kolizji i zmniejsza skuteczność systemów bezpieczeństwa w pojazdach.


Technologie ograniczania prędkości

ISA: Intelligent Speed Assistance

Od lipca 2024 r. wszystkie nowe samochody w Unii Europejskiej są wyposażone w system ISA, który ostrzega kierowcę, gdy przekracza dozwoloną prędkość. System może być rozwinięty tak, by aktywnie ograniczać prędkość pojazdu, jednak obecnie napotyka problemy z rozpoznawaniem aktualnych ograniczeń prędkości.

Geofencing

Kolejną technologią jest geofencing, który wykorzystuje GPS do tworzenia stref ograniczenia prędkości. Technologia ta jest testowana w gminie Enköping na ponad 100 pojazdach, w tym ciężarówkach i autobusach.


Pierwszeństwo dla ruchu komercyjnego

Maria Krafft sugeruje, aby w pierwszej kolejności wprowadzić systemy ograniczania prędkości w pojazdach komercyjnych, takich jak autobusy i ciężarówki, ponieważ to one często są zaangażowane w wypadki śmiertelne. Krafft wskazuje również, że kierowcy takich pojazdów spędzają najwięcej czasu na drogach, co dodatkowo zwiększa ryzyko wypadków.


Wyzwaniem pozostaje rozproszenie kierowców

Kolejnym problemem, na który zwraca uwagę Krafft, jest rosnąca liczba urządzeń rozpraszających kierowców w nowoczesnych samochodach, takich jak ekrany dotykowe. Wzywa do zaostrzenia przepisów dotyczących ich stosowania.


Krok za daleko czy konieczne rozwiązanie?

Propozycja Szwedzkiego Urzędu Transportu dotycząca wprowadzenia technologii ograniczających prędkość w pojazdach z pewnością wywoła szeroką debatę. Krytycy mogą uznać to za przesadne ograniczenie wolności kierowców, podczas gdy zwolennicy podkreślają, że bezpieczeństwo na drogach musi być priorytetem.


Choć technologia ograniczania prędkości, taka jak ISA czy geofencing, może przyczynić się do zmniejszenia liczby wypadków, jej wprowadzenie wiąże się z wyzwaniami technologicznymi i społecznymi. Czy Szwedzki Urząd Transportu znajdzie kompromis, który zadowoli zarówno kierowców, jak i orędowników Wizji Zero?

Przeczytaj również