W Szwecji wprowadzono nową technologię, która pomaga kontrolować prędkość kierowców na drogach. Szwedzki Urząd Transportu zainstalował inteligentne progi zwalniające, które automatycznie reagują na kierowców przekraczających dozwoloną prędkość. System ten, zainstalowany m.in. na Bergsgatan w Sundsvall, od dwóch lat skutecznie obniża prędkość pojazdów na wybranych odcinkach dróg.
Jak działają inteligentne progi zwalniające?
Te nowoczesne progi zwalniające są wyposażone w system, który mierzy prędkość nadjeżdżających pojazdów. Jeśli kierowca jedzie zgodnie z przepisami, nie odczuje żadnych zmian na drodze. Jednak w przypadku przekroczenia prędkości, otwiera się specjalna zapadnia, co skutkuje odczuwalnym wstrząsem dla kierowcy, zmuszając go do zwolnienia. W przeciwieństwie do tradycyjnych wybojów, które oddziałują na wszystkich kierowców, te inteligentne progi zwalniające działają jedynie na osoby łamiące przepisy.
Eva Lundberg ze Szwedzkiego Urzędu Transportu podkreśla, że efekty wprowadzenia tego systemu są widoczne natychmiastowo. „Średnia prędkość na Bergsgatan spadła znacząco, a pomiary wskazują, że odsetek kierowców przekraczających prędkość zmniejszył się z 40% do 14%” – mówi Lundberg. Przez dwa lata funkcjonowania systemu około 300 000 kierowców przekroczyło prędkość i wjechało w zapadnię, co wyraźnie pokazuje, jak powszechny był problem.
Problemy i korzyści dla mieszkańców
Chociaż system przyniósł wymierne korzyści w zakresie bezpieczeństwa drogowego, nie wszyscy mieszkańcy są zadowoleni. Część osób, mieszkających w starszych budynkach w pobliżu Bergsgatan, zgłosiła, że wibracje spowodowane otwieraniem się zapadni zakłócały ich spokój, zwłaszcza w nocy. W wyniku tych skarg Szwedzki Urząd Transportu zmniejszył liczbę progów zwalniających z czterech do dwóch oraz zdecydował się wyłączać system w godzinach nocnych.
Mimo to, Eva Lundberg podkreśla, że inwestycja w inteligentne progi zwalniające była bardzo opłacalna. „To kosztowna inwestycja, około miliona koron szwedzkich, ale znacznie zmniejsza hałas i inne uciążliwości, ponieważ kierowcy nie muszą nagle hamować i przyspieszać, jak to ma miejsce przy tradycyjnych wybojach” – dodaje.
Wpływ na transport publiczny
Jednym z kluczowych atutów systemu inteligentnych progów zwalniających jest jego pozytywny wpływ na transport publiczny. Kierowcy autobusów, którzy codziennie przejeżdżają przez Bergsgatan, nie muszą już gwałtownie hamować, co sprawia, że ruch odbywa się płynniej. Dzięki temu podróże są wygodniejsze dla pasażerów, a także bardziej efektywne pod względem zużycia paliwa.
Rozwój technologii w całej Szwecji
Technologia aktywnych progów zwalniających, produkowana przez firmę Edeva z Linköping, zdobywa coraz większą popularność w Szwecji. Choć początkowo system był instalowany głównie przez gminy, obecnie Szwedzki Urząd Transportu zainstalował te rozwiązania w dziesięciu różnych lokalizacjach w całym kraju. Pierwszy system na krajowej sieci drogowej został zainstalowany w Ystad na autostradzie E16 przy terminalu promowym w 2018 roku, przynosząc bardzo dobre rezultaty.
Eva Lundberg podkreśla, że system ten oferuje nie tylko większe bezpieczeństwo na drogach, ale również pozwala na lepsze monitorowanie ruchu drogowego. „Dzięki połączeniu online możemy na bieżąco śledzić, ile osób przekracza prędkość i monitorować przepływ ruchu na drogach” – mówi Lundberg.
- Szwecja odkłada powiększenie armii: Cel 12 000 poborowych przesunięty
- Spodziewany wzrost popytu na torby plastikowe po zniesieniu podatku w Szwecji
- Trzy niepokojące wydarzenia z ubiegłej nocy w Szwecji
- Szwedzka Agencja Konsumentów wzywa do zakazu niektórych połączeń telefonicznych
- Fińskie ostrzeżenie: Zachód może ograniczyć wsparcie dla Ukrainy