Rząd Szwecji zaproponował długoterminowy budżet na infrastrukturę transportową na lata 2022-2033 w wysokości 876 mld SEK (~394 mld PLN), który wspiera jego cel, jakim jest stanie się „pierwszym na świecie państwem dobrobytu wolnym od paliw kopalnych”.
Aby to osiągnąć, rząd twierdzi, że emisje gazów cieplarnianych w transporcie muszą być redukowane w znacznie szybszym tempie niż obecnie, aby osiągnąć 70% redukcję do 2030 roku, a do 2045 roku kraj mógł osiągnąć zerowy poziom. Pomimo nacisku na redukcję emisji, sektor drogowy, w którym dominują paliwa kopalne, otrzymuje duże środki finansowe.
Nowe ramy finansowe obejmują 799 mld koron w ramach finansowania rządowego, co oznacza wzrost o 176,5 mld koron w stosunku do poprzedniego planu na lata 2018-2029. Kolejne 77 mld koron zostanie udostępnione Trafikverket z opłat za dostęp do torów kolejowych i opłat za zatłoczenie dróg.
165 mld koron zostanie przeznaczonych na utrzymanie i eksploatację kolei, co oznacza wzrost o 40 mld koron w latach 2018-2029, natomiast 197 mld koron będzie dostępne na utrzymanie i eksploatację sieci dróg krajowych, co oznacza wzrost o 33 mld koron.
Rząd twierdzi, że wzrost funduszy dostępnych dla kolei umożliwi zwiększenie nakładów na konserwację, jak również dalsze inwestycje. Wiele linii towarowych o małym natężeniu ruchu zostało w ostatnich latach zamkniętych lub wyeksploatowanych, a zaległości w konserwacji doprowadziły do ograniczenia prędkości na niektórych głównych trasach między miastami.
Na rozwój infrastruktury transportowej w całym kraju, w tym nowych linii kolejowych, przeznaczono łącznie 437 mld koron, co oznacza wzrost o 103,5 mld koron, choć nie jest jasne, jaka część tej kwoty zostanie przeznaczona na kolej.
Poprzednie analizy przeprowadzone przez Trafikverket wykazały, że proponowana sieć szybkiej kolei łącząca Sztokholm, Göteborg i Malmö będzie kosztować około 295 mld koron, czyli znacznie więcej niż przewidziane w budżecie 205 mld koron.
Kilka dużych projektów przebudowy istniejących linii, takich jak Göteborg- Borås i Hässleholm – Lund, jest obecnie w trakcie realizacji. Rząd twierdzi, że planowane ramy finansowe umożliwią realizację obecnego planu, przy czym inwestycje w nowe linie główne zwiększą przepustowość sieci kolejowej łączącej trzy regiony metropolitalne kraju: Sztokholm, Göteborg i Malmö, a także przyczynią się do rozwoju miast, budownictwa mieszkaniowego i zatrudnienia.