Szwedzki przemysł stoi przed poważnym wyzwaniem, ponieważ szwedzcy politycy wydają się nie dostrzegać znaczenia współpracy w Unii Europejskiej. Obecnie w UE procedowany jest projekt ustawy, który może mieć kluczowe znaczenie dla szwedzkiego sektora przemysłowego, już pod presją z powodu wojen handlowych, pomocy państwa i protekcjonizmu.
Kluczowy transport kolejowy
Szwecja, opierająca się na podstawowych gałęziach przemysłu i eksporcie, jest zależna od transportu kolejowego. Przemysł stalowy, leśny i motoryzacyjny, sprzedający swoje produkty na rynku europejskim, wymaga efektywnego transportu. Dotychczasowy korytarz towarowy ze Szwecji do południowych Włoch spełniał swoje zadanie, umożliwiając szybki i sprawny transport towarów.
Jednak w pozostałych częściach Europy, inne korytarze transportowe nie działają równie dobrze. Rządy wielu krajów UE preferują politykę sprzyjającą pasażerom, co często wypiera ruch towarowy. Nowa propozycja UE zakłada usunięcie istniejących korytarzy towarowych na rzecz scentralizowanej alokacji zarządzanej przez sektor kolejowy, co miałoby przynieść korzyści Szwecji.
Korzyści dla Szwecji
Propozycja ta mogłaby zredukować liczbę ciężarówek na drogach i znacząco zmniejszyć emisje transportowe w Szwecji. Jednak negocjacje nie idą po myśli Szwecji. Kilka rządów UE dąży do większej autonomii decyzyjnej na poziomie krajowym, chcąc samodzielnie ustalać priorytety na torach.
Brak sojuszników
Szwedzki rząd ma trudności z pozyskaniem sojuszników. W innych krajach transport towarowy nie jest priorytetem, gdyż są one bliżej swoich rynków. Premier Ulf Kristersson wydaje się nie dostrzegać potrzeby budowania sojuszy i angażowania się w wzajemne przysługi z innymi krajami UE.
Szwedzka polityka jest znana z ostrego sprzeciwu wobec różnych inicjatyw unijnych, co utrudnia budowanie konstruktywnych relacji z innymi członkami UE. W sytuacji, gdy Szwecja potrzebuje wsparcia, brak wcześniejszych przysług i współpracy staje się problemem.
Nadzieja w eurodeputowanych
Premier Kristersson sugeruje większą współpracę między szwedzkimi politykami w Parlamencie Europejskim, jednak szwedzcy eurodeputowani już głosują zgodnie w sprawie interesów narodowych. Kluczowe może okazać się, aby szwedzki rząd dostrzegł wartość dialogu i wsłuchania się w potrzeby innych krajów UE.
Nadzieją dla szwedzkiego przemysłu mogą być eurodeputowani wybrani 9 czerwca, którzy mają szansę wpłynąć na ostateczne decyzje dotyczące transportu kolejowego. Aby to osiągnąć, konieczne jest, aby wybrani posłowie potrafili iść na kompromis nie tylko w ramach Szwecji, ale również na arenie międzynarodowej.
- Spadek cen ryb w Szwecji – korzyści dla zdrowia i środowiska
- Wysokie poziomy PFAS w sokach i przecierach dla dzieci: Nowe badania wzbudzają obawy
- Szwedzcy socjaldemokraci w ogniu krytyki: podsłuchy dzieci jako sposób na walkę z przestępczością?
- Tragiczny wypadek w gminie Jönköping: 40-latek zginął po potrąceniu przez kilka samochodów
- Nowy plan Szwecji: zwiększony dodatek dla imigrantów chcących wrócić do swoich krajów