Szwedzka firma Scania we współpracy z niemieckim koncernem Siemens, rozwija pierwszą na świecie e-autostradę, 4 kilometrowy odcinek na północ od Sztokholmu.
Według brytyjskiej strony o technice arstechnica.co.uk e-autostrada służy jako odcinek testowy dla elektrycznych ciężarówek, które pobierają prąd z trakcji znajdującej się nad jezdnią.
Taka technologia jest ciągle w fazie testowej, ale pozwala ona na zasilanie ciężarówek z sieci elektrycznej przy pomocy specjalnych ‘inteligentnych’ pantografów.
Ciężarówki mogą poruszać się po tym odcinku z prędkością 90 km/h nie emitując przy tym żadnych zanieczyszczeń.
Ponieważ są one wyposażone w napęd hybrydowy, więc mogą się na konwencjonalnych drogach przełączyć się na napęd z użyciem silnika diesla.
Siemens twierdzi, że taka technologia pozwala zaoszczędzić połowę zużywanej wcześniej energii.
Szwedzka rządowa organizacja zajmująca się transportem Trafikverket, chce się ustalić czy takie drogi mogą zostać wykorzystane w programie uniezależnienia transportu od paliw kopalnych do 2030 roku.
Transport odpowiada za ponad jedną trzecią szwedzkiej emisji CO2, z czego prawie połowa to transport towarów.
„Większość towarów transportowanych w Szwecji porusza się drogami,” tak mówi Anders Berndtsson, dyrektor ds. strategii w Trafikverket, „a tylko niewielka część towarów mogłaby być przemieszczana przy pomocy innych środków transportu. Dlatego właśnie musimy uwolnić ciężarówki od ich zależności od paliw kopalnych, tak aby można ich było używać również w przyszłości. Elektryczna droga oferuje taką możliwość i byłaby świetnym dopełnieniem systemu transportu.”