Szwedzkie nastolatki powinny móc spać dłużej rano i zaczynać zajęcia później. Tak uważają badacze, którzy dowodzą, że dzięki temu dzieci byłyby zdrowsze i lepiej by się uczyły.
Badacze uważają, że zajęcia w szkołach rozpoczynają się, w Szwecji to zazwyczaj godzina 8, w godzinach dostosowanych do wymagań ilości snu odpowiednich dla osób dorosłych, a nie uczniów, którzy wymagają nawet 9 godzin snu.
„Nastolatkowie mają potrzebę większej ilości snu, więc ich biologiczny rytm dnia bywa przesunięty nawet o 3 godziny. Inaczej mówiąc, dzieci nie potrafią zasnąć przed 22, nawet jeśli będą leżeć w łóżku to zasną dopiero o północy lub nawet później. Oznacza to, że potrzebują one więcej czasu rano, aby nie cierpieć na chroniczny brak snu i nie męczyć się przez cały dzień,” uważa Hans Teke, naukowiec z uniwersytetu w Lund.
Jest on jednym z wielu ekspertów, którzy namawiają do zmian. Wzywają do tego także inni naukowcy ze szwedzkich uniwersytetów. Teke przedstawia dane z amerykańskich badań, w których udowodniono, że wyniki w edukacji oraz zdrowie uczniów wzrastają, jeśli zajęcia będą zaczynać później i pozwoli im się dłużej spać.
„Jedne z najbardziej znanych badań zostały przeprowadzone na uniwersytecie w Minnesocie w 2014 roku. Wzięło w nich udział 9,000 uczniów. Pokazały one, że uczniowie liceów, którzy spali 50 minut dłużej potrafili lepiej się skupić i mieli lepsze wyniki, a także wykazywali większą energię i cieszyli się lepszym zdrowiem oraz zmniejszyli dawki przyjmowanej kofeiny.”
Teke uważa, że najwyższy czas zastosować to w Szwecji. Dodaje też, że 50 minut to za mało.
„Aby osiągnąć rzeczywiste efekty powinniśmy pozwolić uczniom spać o co najmniej półtorej godziny dłużej. Więc zajęcia w szkole powinny zaczynać się najwcześniej o 9:30. Jeśli to niemożliwe lub niewygodne to przynajmniej przenieśmy je na 9,” wyjaśnia Teke.
Kilka szkół w Szwecji zastosowało już taką strategię. Jedną z nich jest Smedhagsskolan w Hässelby w Sztokholmie, gdzie lekcje rozpoczynają się o godzinie 9. Według dyrektora 40 procent więcej uczniów osiąga dzięki temu wyniku pozwalające im kontynuować naukę na studiach wyższych.