Szwecja znalazła się w napiętych relacjach z Chinami, jednym z największych globalnych supermocarstw, co utrudnia krajowi dostęp do kluczowego surowca – grafitu. Chiny, które dominują na światowym rynku tego surowca, od kilku lat ograniczają eksport grafitu do Szwecji. Według nowego raportu Unii Europejskiej, Szwecja jest jedynym krajem UE, który doświadcza takich barier handlowych.
Zablokowany eksport grafitu do Szwecji
Grafit jest niezbędnym surowcem w produkcji akumulatorów do samochodów elektrycznych, a Chiny kontrolują znaczną część światowej podaży tego materiału. Jak wynika z raportu, od 2020 roku Ministerstwo Handlu Chin przestało zatwierdzać pozwolenia na eksport produktów ze sztucznego grafitu do Szwecji. Co istotne, ta decyzja nie została oficjalnie wyjaśniona przez stronę chińską.
- „Od 2020 r. chińskie Ministerstwo Handlu przestało zatwierdzać pozwolenia na wywóz produktów ze sztucznego grafitu do Szwecji, bez wyraźnej decyzji ani dalszych wyjaśnień” – powiedział Olof Gill, rzecznik Komisji Europejskiej ds. handlu, w rozmowie z szwedzką stacją radiową.
Wykorzystywanie dominacji rynkowej
Problem z dostępem do chińskiego grafitu trwa już od kilku lat i wydaje się być częścią większej strategii handlowej Chin. Według szwedzkich analityków, Chiny mogą wykorzystywać swoją dominującą pozycję na rynku grafitu do umacniania swojej pozycji i wywierania presji na konkurencję spoza Chin.
- „Chiny mogą wykorzystywać swoją siłę rynkową, aby prześcignąć konkurentów spoza Chin” – powiedział Tobias Persson, analityk w szwedzkiej organizacji Growth Analysis.
Brak dostępu do chińskiego grafitu szczególnie dotyka szwedzkie firmy związane z produkcją akumulatorów do samochodów elektrycznych, takie jak Northvolt, który jest jednym z liderów w branży. Northvolt twierdzi jednak, że zdołał zabezpieczyć alternatywne źródła dostaw grafitu, co pozwala firmie na kontynuowanie produkcji.
Motywy ekonomiczne, nie polityczne
Blokada eksportu grafitu przez Chiny już wcześniej przyciągnęła międzynarodową uwagę. Prestiżowy magazyn Economist zwrócił uwagę na tę sytuację w swoim artykule w 2023 roku, podkreślając, że decyzja Chin prawdopodobnie ma charakter ekonomiczny, a nie polityczny.
Według Economista, problem z eksportem grafitu rozpoczął się na początku 2020 roku, gdy szwedzcy producenci baterii odkryli, że ich chińscy dostawcy przestali dostarczać surowiec. Początkowo sądzono, że problem jest tymczasowy, ale okazało się, że blokada trwa. Sytuacja ta zbiegła się w czasie z intensywnymi inwestycjami Chin w europejski przemysł akumulatorowy, co sugeruje, że chińskie działania mają na celu umocnienie własnych interesów na rynku europejskim.
Chiny a przyszłość europejskiego przemysłu akumulatorowego
Problem z dostępem do grafitu to dla Szwecji i reszty Europy sygnał o rosnącej roli Chin w globalnym łańcuchu dostaw kluczowych surowców. Grafit jest kluczowy dla rozwoju elektromobilności, a ograniczenie dostaw z Chin może wpłynąć na tempo rozwoju europejskiego przemysłu akumulatorowego.
Zakłócenia w dostawach surowców takich jak grafit mogą mieć dalekosiężne konsekwencje dla całej branży produkcji akumulatorów w Europie. Dlatego zarówno Szwecja, jak i inne kraje UE muszą rozważyć alternatywne źródła surowców, aby zmniejszyć swoją zależność od Chin.
- Podwójna radość dla szwedzkich gospodarstw domowych
- Covid-19 powraca – Szwedzka Agencja Zdrowia Publicznego wydaje nowe wytyczne
- Rosyjski okręt szpiegowski w pobliżu Szwecji – wzrost napięć w regionie
- ONZ ostro krytykuje Szwecję za działania wobec aktywistki klimatycznej
- Zmiany w ruchu drogowym niezbędne dla dwóch milionów mieszkańców w Szwecji