Oficjalne dane Transportstyrelsen mówią o 223 śmiertelnych ofiarach kolizji drogowych w całym 2019 roku. To najniższe statystyki od siedemdziesięciu lat.
Szwedzki Urząd Transportu (Transportstyrelsen) udostępnił raport ze wstępnymi danymi za rok poprzedni. Na drogach zginęły 223 osoby – o sto mniej niż w roku 2018 (324 ofiary).
Odkąd Urząd zaczął prowadzić statystyki na początku lat 50., nie zanotowano jeszcze tak niewielu ofiar śmiertelnych. Spadek ma wynikać przede wszystkim z mniejszej liczby wypadków samochodowych. W 2019 r. w takich okolicznościach zmarło w sumie 110 osób. Kolejne 113 osób straciło życie, podróżując autobusami lub pojazdami ciężarowymi.
Najwięcej ofiar zginęło prowadząc samochód osobowy lub w wyniku zderzenia z nim.
Ryo Yamazaki, pracownik Transportstyrelsen odpowiadający za analizę statystyczną nie potrafił odpowiedzieć co spowodowało w 2019 roku ten spadek. „Być może to fluktuacja, przypadkowe odchylenie od wartości średniej”, stwierdził.
„Wciąż nie dokonaliśmy pełnej analizy. Być może to zrządzenie losu, a może kwestia warunków pogodowych – zima była pod koniec ubiegłego roku dość łagodna. Zauważyliśmy też, że dobrobyt ekonomiczny przyczynia się do wzrostu ofiar śmiertelnych na drogach. Z kolei, gdy gospodarka się pogarsza ofiar liczymy mniej”, dodał Yamazaki.
Według Urzędu Transportu w ubiegłym roku w wypadkach zginęło 28 motocyklistów (o 19 mniej niż w 2018). 26 pieszych zmarło w wyniku potrącenia przez samochód. W tej grupie jedna osoba była nieletnia, a dziesięć miało więcej niż 65 lat.
Zginęło też 15 rowerzystów, w porównaniu z dwudziestoma trzema w roku 2018. Dziesięciu z nich było w wieku powyżej 65 lat.
Jeśli chodzi o inne niż samochód środki transportu to ofiar naliczono więcej. W 2019 roku 112 osób zmarło w wyniku potrącenia przez pociąg (o 15 więcej niż w roku wcześniejszym), 20 zginęło na morzu (o 5 więcej), a 11 zmarło w wypadkach lotniczych (o 9 więcej niż w 2018).
W latach 90. w Szwecji wprowadzono tzw. Wizję Zero – inicjatywę, której nadrzędnym celem jest kompletne wyeliminowanie ofiar śmiertelnych na drogach. W ciągu ostatnich lat nastąpił ogólny spadek liczby ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych. Niechlubnym wyjątkiem był tylko rok 2018, przez Urząd Transportu określony jako „zabójczy”.
Obecnie Wizja Zero zakłada, że do końca tego roku ofiar śmiertelnych będzie nie więcej niż 220.
Dlaczego Szwedzkie drogi są najbezpieczniejsze na świecie?