Eksport samochodów osobowych ze Szwecji spadł w 2024 roku o 8,3% w porównaniu z rokiem poprzednim. Mimo to, całkowita liczba eksportowanych samochodów jest nadal o 17% wyższa niż średnia z ostatnich pięciu lat, co wskazuje na utrzymujący się popyt na szwedzkie samochody za granicą – informuje portal Vroom.
Contents
Trendy w eksporcie samochodów ze Szwecji:
- Spadek ogólnej liczby: Mniejsza liczba eksportowanych samochodów ogółem.
- Wzrost udziału nowszych pojazdów: Coraz większy udział w eksporcie mają samochody nowsze, mające mniej niż pięć lat. Szczególnie gwałtowny wzrost (o 23%) odnotowano w eksporcie samochodów dwuletnich. Jednocześnie spada eksport starszych pojazdów.
- Samochody 2-5 letnie dominują: Największy segment wiekowy eksportowanych samochodów to pojazdy w wieku od dwóch do pięciu lat (co często odpowiada tradycyjnemu okresowi leasingu samochodów prywatnych i firmowych).
- Rosnąca popularność samochodów typu plug-in: Udział samochodów typu plug-in (hybryd plug-in i elektrycznych) w eksporcie stale rośnie i wynosi obecnie 28%. Odzwierciedla to rosnącą popularność tych pojazdów również na rynku krajowym.
- Konsolidacja rynku eksporterów: Liczba firm zajmujących się eksportem samochodów zmniejszyła się o 19% w porównaniu z rokiem poprzednim.
Najpopularniejsze marki w eksporcie (samochody 5-letnie):
| Marka | Udział (%) | Zmiana vs 2023 (%) | Zmiana vs 2022 (%) |
|---|---|---|---|
| Volvo | 14,8% | 0% | +17,1% |
| Volkswagen | 13,8% | -17% | +12,3% |
| Audi | 10,2% | -9% | +4,7% |
| BMW | 7,9% | -14% | +4,9% |
| Mercedes-Benz | 7,8% | +2% | +4,9% |
| Skoda | 6,3% | +33% | +4.6 |
| Peugeot | 6,1% | +40% | +2.2 |
| Toyota | 4,3% | +7% | +8,9% |
| Kia | 3,6% | -17% | +10,0% |
| Seat | 3,2% | -2% | +1.6 |
| Polestar | 1,9% | +679% | +1.4 |
| Porsche | 1,6% | -1% | +0.7 |
| Nissan | 1,6% | -13% | +1,9% |
| Citroen | 1,6% | +77% | +0,9 |
| Renault | 1,5% | -12% | +2,3% |
Najwięksi eksporterzy (samochody 5-letnie):
| Eksporter | Liczba (szt.) | |
|---|---|---|
| BCA Vehicle Remarketing AB | 10 523 | |
| Tradingsolutions Sverige AB | 5 095 | |
| VOLVO Bil i Göteborg AB | 2 222 | |
| Jyske Finans Filial | 1 663 | |
| OSOBA PRYWATNA | 1 591 | |
| Transiett AB | 1 573 | |
| Kvdbil AB | 1 281 | |
| Kamux AB | 1 257 | |
| Autoett European Cars B.V. | 1 040 | |
| Saka AB | 890 | |
| Din Bil Sverige AB | 815 | |
| Autohansa AB | 808 | |
| Ald Automotive AB | 614 | |
| Autorola AB | 600 | |
| J Bil AB | 595 | |
| Inne | 21 378 | |
| Razem | 47 400 |
Wpływ eksportu na szwedzki rynek:
Spadek ogólnej liczby eksportowanych samochodów może być spowodowany kilkoma czynnikami, np. wahaniami kursów walut i wzrostem popytu na samochody używane na rynku krajowym.
Eksport nowszych samochodów może potencjalnie wpłynąć na:
- Dostępność nowoczesnych i ekologicznych pojazdów na rynku krajowym: Może to spowolnić tempo przechodzenia na bardziej zrównoważoną flotę samochodową w Szwecji.
- Przychody szwedzkiego rynku usług: Mniej samochodów na szwedzkich drogach to potencjalnie mniejsze zapotrzebowanie na usługi serwisowe i naprawcze.
