Wrak siostrzanego statku Vasa, Äpplet, został odnaleziony w zatoce niedaleko Vaxholm.
Znaleziska dokonali archeolodzy morscy z muzeum wraz z marynarką wojenną w grudniu ubiegłego roku. Boki wraku częściowo opadły na dno, ale poza tym kadłub zachował się aż do dolnego pokładu działowego.
Nurkowanie ujawniło, że statek był okrętem wojennym z dwoma pokładami działowymi, ponieważ w zwalonych burtach na dwóch różnych poziomach znaleziono otwory na działa.
Pomiary, szczegóły konstrukcyjne, próbki drewna i materiały archiwalne wskazywały ten sam kierunek. System ciężkich belek do przenoszenia dział był identyczny jak na Vasie, co wskazywało na odnalezienie siostrzanego okrętu Äpplet. Wiosną tego roku przeprowadzono drugie, dokładniejsze badania i znaleziono szczegóły budowy statku, które wcześniej były widoczne tylko na Vasie. Odkryto między innymi, że dąb, z którego wykonano drewno, został ścięty w 1627 roku w Mälardalen, gdzie kilka lat wcześniej ścięto również drewno na Vasa.
Wraz z Vasa był jednym z dwóch dużych okrętów wojennych, których budowę król Szwecji Gustaw II Adolf zlecił w 1625 roku. Została ukończona w niecały rok po zatopieniu statku Vasa w 1628 roku.
„Kiedy Szwecja przystąpiła do wojny trzydziestoletniej w 1630 roku i wkroczyła do Niemiec, to właśnie Äpplet poprowadziło drugą eskadrę z cesarskim admirałem na pokładzie” – powiedział Patrik Höglund, archeolog morski z muzeum Vrak w Sztokholmie.
Jednak Äpplet, mimo że był szerszy niż Vasa i dzięki temu nadawał się do żeglugi, nie był udanym statkiem. Król wybrał inny, starszy statek, gdy towarzyszył Armadzie do Niemiec. Admirał Królestwa dokonał tego samego wyboru przy innych okazjach. „Äpplet prawdopodobnie pływał dość nierówno po morzu, co mogło spowodować, że statek został uszkodzony. Samo poszerzenie go nie wystarczyło. Próbowali jednak zastosować ówczesne metody, aby rozwiązać ten problem” – stwierdza w rozmowie z TT Jim Hansson, archeolog morski w muzeum Vrak.
Niemniej jednak, zdaniem archeologów morskich, odkrycie dostarcza nowej i ważnej wiedzy, w tym fragmentu układanki dotyczącej rozwoju szwedzkiego przemysłu stoczniowego. Wiosną przyszłego roku archeolodzy planują wrócić na miejsce, by przeprowadzić bardziej szczegółowe badania wraku. Następnym krokiem będzie wykonanie zdjęć i modelu 3D wraku.
vas