Już niedługo 2022 rok się skończy i zacznie się nowy. W przeciwieństwie do postanowień noworocznych, które mają tendencję do wymykania się spod kontroli, przepisy i regulacje nie są czymś, czym można odpuścić. Trzeba się do nich stosować zgodnie z literą prawa.
Zwiększone odliczenia z tytułu podróży
Z dniem 1 stycznia 2023 r. kwoty ryczałtowe, które można odliczyć z tytułu kosztów dojazdu do pracy samochodem prywatnym lub samochodem będącym na wyposażeniu firmy, zostaną podwyższone, aby lepiej odzwierciedlały rzeczywiste koszty.
W przypadku kosztów dojazdu do pracy prywatnym samochodem kwota ta wzrasta do 2,50 koron szwedzkich za kilometr. Odliczenie za paliwo zużyte na podróże związane z pracą w samochodzie firmowym zostanie zwiększone do 1,20 korony za kilometr. Nie zmieni się natomiast prawo do odliczenia w przypadku samochodów służbowych napędzanych w całości energią elektryczną. Pozostaje ona na poziomie 95 öre za kilometr.
Obniżenie podatków dla osób powyżej 65 roku życia, którzy pracują
Od 1 stycznia ulga w podatku od zatrudnienia zostanie wzmocniona dla osób, które na początku roku podatkowego ukończyły 65 lat. Zmiana będzie miała zastosowanie po raz pierwszy do roku podatkowego rozpoczynającego się po 31 grudnia 2022 r.
Obniżenie podatku następuje poprzez ulgę podatkową w następujący sposób:
22 procent uzyskanego dochodu do 100 000 koron szwedzkich włącznie. W przypadku dochodów powyżej 100 000 koron szwedzkich, ale poniżej 300 000 koron, obniżenie podatku wynosi 15 000 koron szwedzkich z dodatkiem w wysokości 7 procent uzyskanego dochodu. W przypadku dochodów powyżej 300 000, ale poniżej 600 000, obniżka podatku wynosi 36 000 koron szwedzkich.
Stopniową stawkę podatkową dla dochodów uzyskanych powyżej 600 000 pozostawiono bez zmian, ale ponieważ zaczyna się ona od wyższego poziomu (36 000 koron szwedzkich), nadal zmniejsza podatek od dochodów uzyskanych do około 1 800 000 koron szwedzkich rocznie. Innymi słowy, obniżka podatku jest całkowicie wycofywana w przypadku dochodów powyżej około 1 800 000 koron szwedzkich rocznie.
Prawo do pozostania w zatrudnieniu do 69 roku życia
W wyniku porozumienia osiągniętego przez Parlamentarny Zespół Emerytalny w dniu 14 grudnia 2017 r., wiek uprawniający do kontynuowania zatrudnienia na podstawie art. 32a u.p.s. będzie podnoszony etapami. Z dniem 1 stycznia 2023 r. wiek ten zmieni się z 68 lat na 69 lat.
Zmiana prawa dotyczy również szczegółowych zasad dotyczących okresów wypowiedzenia i praw preferencyjnych, które również zostają podniesione do 69 lat, a także granicy wieku, kiedy umowy na czas określony nie będą już przekształcane w umowy na czas nieokreślony.
Zwiększona ulga podatkowa za instalację ogniw słonecznych
Od 1 stycznia 2023 roku ulga podatkowa na instalację zielonych technologii, zwana zielonym odliczeniem, zostanie zwiększona poprzez podniesienie stawki dotacji na instalację ogniw słonecznych z 15% do 20% naliczonych kosztów robocizny i materiałów. Zmiana prawa dotyczy instalacji opłacanych po 31 grudnia 2022 r.
Zawieszenie podwyższenia obowiązku redukcyjnego dla benzyny i oleju napędowego w 2023 r.
W 2023 r. nowelizacja ustawy o redukcji emisji gazów cieplarnianych z niektórych paliw kopalnych wstrzymuje stopniowy wzrost wymagań w zakresie obowiązku redukcji dla benzyny i oleju napędowego. Celem nowelizacji jest uniknięcie nadmiernych cen benzyny i oleju napędowego w 2023 r.
Zmiana zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2023 r.
Tymczasowa obniżka podatku paliwowego
Od 1 stycznia 2023 r. podatek energetyczny od benzyny i oleju napędowego zostanie tymczasowo obniżony o 80 öre na litrze, w oparciu o stawki podatkowe, które miałyby zastosowanie zgodnie z zasadami indeksacji. Wliczając VAT, cena na pompie zostanie obniżona o 1 koronę na litrze.
Bardziej rygorystyczne przepisy dotyczące produktów nikotynowych
Od 1 stycznia 2023 r. produkty nikotynowe nie zawierające tytoniu będą podlegały wymogom dotyczącym produktów i etykietowania – takim jak ostrzeżenia zdrowotne i deklaracja zawartości na opakowaniu – wraz z towarzyszącymi im karami.
Wyroby nikotynowe bez tytoniu wyprodukowane lub dopuszczone do swobodnego obrotu przed dniem 1 stycznia 2023 r., które nie spełniają wymagań dotyczących produktu lub oznakowania wynikających z nowej ustawy, mogą być nadal udostępniane konsumentom na rynku do dnia 1 lipca 2023 r., jeżeli nie stanowią poważnego zagrożenia dla zdrowia ludzi.
Nie tylko producent czy importer, ale także sprzedawca detaliczny bezdymnych wyrobów nikotynowych ma obowiązek zapewnić, że produkty sprzedawane w sklepie lub na stronie internetowej są zgodne z wymaganiami dotyczącymi produktu.
Tymczasowy podatek od zysków specjalnych dla niektórych przedsiębiorstw w 2023 r.
Firmy działające w sektorze paliw kopalnych (co najmniej 75% obrotów netto z wydobycia ropy naftowej, gazu ziemnego lub węgla, rafinacji ropy naftowej, wytwarzania produktów węglowych), których nadwyżka do opodatkowania w 2023 roku przekroczy 120% średniego zysku do opodatkowania za lata 2018-2021, zapłacą podatek tymczasowy wynoszący 33% i pobierany obok zwykłego podatku dochodowego od osób prawnych w wysokości 20,6%.
Ustawa wejdzie w życie 1 stycznia 2023 r. i będzie miała zastosowanie do roku podatkowego rozpoczynającego się nie wcześniej niż 31 grudnia 2022 r.
Powodem wprowadzenia tymczasowego podatku jest reakcja na wysokie ceny energii. Podatek wynika z unijnego rozporządzenia (UE) 2022/1854 z 6 października 2022 r. w sprawie interwencji kryzysowej w celu przeciwdziałania wysokim cenom energii.
Nowe zasady, które firmy platformowe muszą gromadzić i przekazywać informacje szwedzkiemu organowi podatkowemu
Operatorzy platform będą zobowiązani do przekazywania Szwedzkiemu Urzędowi Skarbowemu informacji kontrolnych dotyczących wszystkich sprzedawców podlegających zgłoszeniu. Dane mogą być następnie przekazywane przez Szwedzką Agencję Podatkową do innych państw członkowskich i krajów trzecich, z którymi zawarto umowę o takiej wymianie. Przepisy wejdą w życie 1 stycznia 2023 r., a firmy platformowe będą zobowiązane do powiadomienia Szwedzkiej Agencji Podatkowej do 30 czerwca 2023 r.
Surowsze kary za nauczanie prowadzenia pojazdów bez uprawnień
Od 1 stycznia 2023 r. bardziej karalne niż dotychczas będzie prowadzenie szkolenia na prawo jazdy bez uprawnień lub z naruszeniem innych obowiązujących przepisów. Zwiększone zostaną kary dla osób prowadzących nielegalną działalność szkoleniową. Przestępstwem stanie się również prowadzenie samochodu osobowego, ciężarowego, autobusu lub motocykla w celach szkoleniowych bez posiadania przy sobie dokumentu tożsamości.