Szwecja: 200 nowych fotoradarów na drogach. Więcej kontroli, wyższe bezpieczeństwo

Szwecja instaluje 200 nowych fotoradarów, aby poprawić bezpieczeństwo na drogach. W ubiegłym roku liczba wykroczeń wzrosła o 25%.

Szwedzka Administracja Transportu (Trafikverket) instaluje 200 nowych fotoradarów w całym kraju, aby poprawić bezpieczeństwo na drogach. W ubiegłym roku fotoradary zarejestrowały 105 000 wykroczeń przekroczenia prędkości, co stanowi wzrost o 25 procent w porównaniu z rokiem poprzednim (79 000). Dzięki ulepszonym zasobom dochodzeniowym policji, udało się zidentyfikować i ukarać więcej kierowców.

Instalacja fotoradarów – harmonogram i lokalizacje:

Instalacja nowych fotoradarów już się rozpoczęła. Pierwsze 10 kamer zostało już uruchomionych, a pozostałe 190 ma zostać zainstalowanych w ciągu roku.

- Reklama -

Przykładowe odcinki dróg, na których już zainstalowano nowe fotoradary:

  • Droga 175 między Klässbol a Arvika: 6 kamer.
  • Droga 105 między Hov a Torekov: 1 kamera (wybrana ze względu na duży ruch w sezonie letnim).
  • Droga 292 między Österbybruk a Gimo: 3 kamery.

Jak wybierane są lokalizacje fotoradarów?

Szwedzka Administracja Transportu analizuje następujące czynniki przy wyborze lokalizacji nowych fotoradarów:

  • Ryzyko wypadku.
  • Natężenie ruchu.
  • Średnia prędkość na danym odcinku drogi.

Harmonogram instalacji:

  • Wiosna i lato 2025: Rozpoczęcie prac instalacyjnych.
  • Jesień 2025: Większość kamer ma zacząć działać.
  • Koniec roku 2025 (prognoza): Instalacja wszystkich 200 nowych fotoradarów.

Uwaga: Na harmonogram mogą wpłynąć czynniki zewnętrzne, np. opóźnienia w dostawach energii elektrycznej.

Jak działają fotoradary?

  1. Pomiar prędkości: Fotoradar mierzy prędkość pojazdu za pomocą radaru.
  2. Zdjęcie: Jeśli pojazd przekroczy dozwoloną prędkość o co najmniej 6 km/h, fotoradar robi zdjęcie.
  3. Przesyłanie danych: Obraz jest przesyłany do policyjnego wydziału ATK (Automatyczna kontrola ruchu – Automatisk trafiksäkerhetskontroll) w Kirunie.
  4. Identyfikacja: Śledczy porównują zdjęcie z danymi z rejestru praw jazdy i rejestru pojazdów, aby zidentyfikować kierowcę.

“Ma to na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach,” mówi Eva Lundberg ze Szwedzkiego Urzędu Transportu, cytowana przez portal Carup.

- Reklama -

Udostępnij