Szwedzka Administracja Transportu (Trafikverket) instaluje 200 nowych fotoradarów w całym kraju, aby poprawić bezpieczeństwo na drogach. W ubiegłym roku fotoradary zarejestrowały 105 000 wykroczeń przekroczenia prędkości, co stanowi wzrost o 25 procent w porównaniu z rokiem poprzednim (79 000). Dzięki ulepszonym zasobom dochodzeniowym policji, udało się zidentyfikować i ukarać więcej kierowców.
Instalacja fotoradarów – harmonogram i lokalizacje:
Instalacja nowych fotoradarów już się rozpoczęła. Pierwsze 10 kamer zostało już uruchomionych, a pozostałe 190 ma zostać zainstalowanych w ciągu roku.
Przykładowe odcinki dróg, na których już zainstalowano nowe fotoradary:
- Droga 175 między Klässbol a Arvika: 6 kamer.
- Droga 105 między Hov a Torekov: 1 kamera (wybrana ze względu na duży ruch w sezonie letnim).
- Droga 292 między Österbybruk a Gimo: 3 kamery.
Jak wybierane są lokalizacje fotoradarów?
Szwedzka Administracja Transportu analizuje następujące czynniki przy wyborze lokalizacji nowych fotoradarów:
- Ryzyko wypadku.
- Natężenie ruchu.
- Średnia prędkość na danym odcinku drogi.
Harmonogram instalacji:
- Wiosna i lato 2025: Rozpoczęcie prac instalacyjnych.
- Jesień 2025: Większość kamer ma zacząć działać.
- Koniec roku 2025 (prognoza): Instalacja wszystkich 200 nowych fotoradarów.
Uwaga: Na harmonogram mogą wpłynąć czynniki zewnętrzne, np. opóźnienia w dostawach energii elektrycznej.
Jak działają fotoradary?
- Pomiar prędkości: Fotoradar mierzy prędkość pojazdu za pomocą radaru.
- Zdjęcie: Jeśli pojazd przekroczy dozwoloną prędkość o co najmniej 6 km/h, fotoradar robi zdjęcie.
- Przesyłanie danych: Obraz jest przesyłany do policyjnego wydziału ATK (Automatyczna kontrola ruchu – Automatisk trafiksäkerhetskontroll) w Kirunie.
- Identyfikacja: Śledczy porównują zdjęcie z danymi z rejestru praw jazdy i rejestru pojazdów, aby zidentyfikować kierowcę.
“Ma to na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach,” mówi Eva Lundberg ze Szwedzkiego Urzędu Transportu, cytowana przez portal Carup.
